Terug naar overzicht

Debbie Brink

Klant-coördinator

“Een brug zijn of slaan tussen de klant, familie en alle andere betrokkenen.”

 

Alkmaar – Klant-coördinator Debbie Brink vertelt. Over haar achtergrond, haar doel in de ouderenzorg en haar samenwerking met de CAREGivers. Ook zoomt zij in op het proces rondom de klant, van intake tot evaluatie en de aspecten van het werk waar zij energie uit haalt. ‘Echt iets kunnen betekenen voor een ander. Daar haal ik voldoening uit.’


Debbie, woonachtig in Heerhugowaard, besloot enkele maanden geleden de stap te maken van Geriant naar Home Instead Thuisservice Alkmaar. Ze vertelt wat ze voor ogen had. ‘Mijn werkervaring bundelen in een voor mij nieuwe functie en deze tot kracht laten komen. Een positieve bijdrage leveren aan de ouderenzorg en er het beste van maken onder de voorwaarden en omstandigheden van deze tijd; met een open blik en gericht op samenwerken.’ De ervaring bij Geriant was een bijzondere, vertelt ze. ‘Het was een mooie, interessante, intensieve baan bij een professionele, goede organisatie.’ Daar leerde ze haar huidige werkgever al kennen. ‘Als casemanager dementie heb ik heel veel samengewerkt met Home Instead Alkmaar. Dit heb ik dusdanig als positief ervaren dat mijn interesse bij het verschijnen van de vacature direct gewekt werd.’

 

“Vanuit continuiteit warme, laagdrempelige zorg bieden en daadwerkelijk ‘staan voor de CAREGiver’, dat is Home Instead Alkmaar.

 

Debbie benoemt de connectie tussen de twee bedrijven. ‘Sinds de start van Home Instead Alkmaar is er duidelijk sprake van een laagdrempelige en frequente samenwerking geweest, met name in de zorg voor mensen met dementie en hun naasten in de thuissituatie. Vaak vroeg ik mij af ‘Hoe dit Home Instead Alkmaar dat toch?’. Ze maakt het de eerste maanden van dichtbij mee. ‘Het klantgerichte en de mogelijkheid bieden om zo lang mogelijk thuis te blijven wonen maakt de formule effectief. Vanuit continuiteit warme, laagdrempelige zorg bieden en daadwerkelijk ‘staan voor de CAREGiver’, dat is Home Instead Alkmaar.’

 

Debbie vervolgt over het beroep en wat het voor haar zo belangrijk maakt. ‘Een spil zijn in de zorg voor de klant en hun naasten. Oog hebben voor de situatie en luisteren naar hun verhaal en wensen, behoeften, normen en waarden. Dit vervolgens vertalen naar de zorg die voor hen wordt ingezet.’ Ze benoemt de wisselwerking met het team eromheen. ‘Er echt zijn voor de CAREGivers die de zorg in de praktijk uitvoeren, samenwerken met het eigen supportteam maar ook met de andere betrokken hulpverleners / organisatie. Een brug zijn of slaan tussen de klant, familie en alle andere betrokkenen.

 

 “Een brug zijn of slaan tussen de klant, familie en alle andere betrokkenen.”

 

Hoe ziet Debbie deze rol als klantcoördinator? ‘Zeer afwisselend; geen dag is hetzelfde. Ik heb het idee dat ik mijn ervaring uit mijn vorige functies mee kan nemen in de verschillende facetten van het werk.’ Deze facetten ligt ze verder toe. ‘Het proces rondom de senior van intake tot evaluatie tot uit zorg gaan begeleiden en alle nodige acties hiervoor uitvoeren. Veel contact houden met senior en naasten en overleg en afstemming houden binnen het supportteam. In deze vorm oprecht iets kunnen betekenen voor een ander, hoe de situatie ook is.

Want dat deze heftig kan zijn, beaamt Debbie. ‘Het is mensenwerk, en de vraag naar zorg is groot. De situatie van de klant kan zomaar omslaan waardoor er meer acties nodig zijn en snel anticiperen vereist is.’ De verwachtingen van familie en naasten kunnen hierbij niet altijd stroken met de waarheid, vertelt ze. ‘Deze blijken soms simpelweg niet haalbaar. De reactie hierop kan heftig en soms zeer onaangenaam zijn. Dan is het roeien met de riemen die je hebt en als team elkaar ondersteunen en elkaar blijven vertellen dat je niet meer kunt doen dan wat je doet en vaak ook nog een stapje meer.’

Ook voor de CAREGivers geldt dat, aldus Debbie. ‘Respect voor hun inzet en hoe zij stuk voor stuk hun eigen kwaliteiten, persoonlijkheid en ervaring meenemen in het werk. Ook zij kunnen te maken krijgen met heftige situaties, waar je dan als team verantwoordelijk voor bent. Daarom is het zo waardevol om de trainingen te kunnen begeleiden: niet alleen om een band op te bouwen met de CAREGivers maar ook om elkaar samen zo goed mogelijk voor te bereiden om de beste zorg te kunnen bieden.’

 

“Respect voor hun inzet en hoe zij stuk voor stuk hun eigen kwaliteiten, persoonlijkheid en ervaring meenemen in het werk.”

 

Mede de trainingen noemt ze als doel voor het nieuwe jaar. ‘Het blijven verbeteren van de basistraining en het uiteindelijk uitrollen van de methode Train de trainer*. Daarnaast heb ik als doel de kennismaking met de CAREGivers te intensiveren en alle facetten van de functie en organisatie eigen te maken. Met als extra doel een verdere optimalisering van processen als de medicatie en de samenwerking met organisaties in de ouderenzorg. Tot slot natuurlijk een fijne samenwerking met de nieuwe vestiging in Hoorn! Ik ben trots op mijn nieuwe werkplek en trots op de groei en uitbreiding. Op naar een nieuw jaar!’

 

 

 

*Train de trainer is een nieuwe trainingsmodule en wordt dit jaar nog uitgerold onder begeleiding van Debbie Brink.

/images/content/team/269/image_0d9db46304debbie__2__normal.jpg

Word jij mijn collega?

Bekijk de vacatures