Terug naar overzicht

Debora Rippens

Service-coördinator

'Bij Home Instead Alkmaar draait het om de mens.'

 

Alkmaar – CAREGiver en service-coördinator Debora Rippens vertelt. Over zichzelf, het werken met mensen en haar sprong in het diepe. Maar ook over de switch van het management van een gemeente naar de zorg, haar dubbele functie bij Home Instead Alkmaar en de voor haar belangrijkste facetten aan het werk. ‘Tijd, aandacht, maatwerk en liefdevolle ondersteuning. Bij Home Instead Alkmaar draait het om de mens.’

 

Debora, 49 jaar, getrouwd en moeder van vier kinderen, besloot drie jaar geleden het roer om te gooien. Ze besloot haar baan in het management van een gemeente op te zeggen. ‘ Ik werd niet meer blij van de papieren werkelijkheid en het vergaderen. Het was een sprong in het diepe: ik had nog geen concrete plannen maar heb de tijd genomen om te kijken en te ervaren wat bij me past.’ En dat werd werken met mensen. ‘Mooie ervaringen heb ik opgedaan in de kraamzorg en de gehandicaptenzorg. Van de zomer 2019 tot het begin van de coronacrisis in maart 2020 heb ik niet kunnen werken door gezondheidsproblemen. Door de coronacrisis maar ook door mijn vader waarbij het ouder worden niet gemakkelijk was, kwam ik uiteindelijk terecht in de ouderenzorg.’

 

En zo ontstond een start bij Home Instead Alkmaar in april 2020. Eerst als CAREGiver, vanaf oktober vorig jaar daarbij als service-coördinator. Een ideale combinatie, aldus Debora. ‘De daadwerkelijke zorgverlening aan onze klanten is waar onze dienstverlening om draait. Ik kan mijn ervaringen als CAREGiver gebruiken om als service-coördinator onze dienstverlening aan te sturen en te  verbeteren.’ Dit natuurlijk met als doel  dat de CAREGiver goed ondersteund wordt. ‘Zodat zij al hun tijd kunnen besteden aan oprechte aandacht voor de senior. Als CAREGiver ervaar ik dat dit heel belangrijk is.’

 

 “Zodat zij al hun tijd kunnen besteden aan oprechte aandacht voor de senior. Als CAREGiver ervaar ik dat dit heel belangrijk is.”

 

‘Makkelijker en daarmee mooier maken van het leven.’ Debora noemt de voor haar misschien wel belangrijkste drijfveer voor dit werk. ‘Ik vind het belangrijk dat iedereen kan meedoen in onze maatschappij. Het leven is vaak ingewikkeld en wordt nog ingewikkelder als we ouder worden. Graag help ik mensen om  weer zelf of met ondersteuning wat meer grip op hun leven te kunnen krijgen.’ En die wisselwerking met en als CAREGiver benadrukt ze. ‘Samen kijken met de klant naar wat nog wel kan en waar hij of zij blij van wordt. Bij het ouder worden wordt de wereld steeds een stukje kleiner. Samen zoeken naar mooie alternatieven en genietmomentjes maakt die wereld net weer een stukje ruimer. Daar word ik blij van.’

 

“Samen zoeken naar mooie alternatieven en genietmomentjes maakt die wereld net weer een stukje ruimer.”

 

Als CAREGiver en tegelijkertijd service-coördinator probeert Debora eigenschappen van zichzelf mee te geven. ‘Mijn inlevingsvermogen in persoonlijke situaties van mensen gebruik ik om te kijken waar behoefte aan is. Het aanvoelen van situaties en snel kunnen schakelen is hierbij vanzelfsprekend ook belangrijk.’ Ze benoemt hierbij het belang van structuur; in beide functies. ‘Zowel in huiselijke situaties als in kantoorsituaties wordt vaak heel hard gewerkt maar kan het met behulp van wat kleine aanpassingen vaak wel wat slimmer. Het zorgen van een goede basis van waaruit een huishouden of organisatie wordt bestuurd, geeft ruimte in het hoofd en daarmee ruimte en tijd voor de mooie dingen van het leven.’

 

En die zijn er. ‘Doordat je vaste klanten hebt die je een paar keer per week ziet, bouw je samen een band op die voor de klant maar ook voor mezelf erg waardevol is. Voor mij voelt het werk als CAREGiver daarom ook niet als werk’ Zo noemt Debora voorbeelden van dergelijke momenten. ‘Binnenkomen bij een klant die helemaal in de war is en dan met mijn jas nog aan meteen aan de slag om de rust terug te brengen. Een luisterend oor, een kopje koffie, een muziekje en dan bij het afscheid blij uitgezwaaid worden. Maar ook met een klant in het voorjaarszonnetje op het balkon een kopje thee drinken met chocolaatjes. Een dag met een gouden randje omdat deze mevrouw al heel lang niet meer buiten is geweest omdat ze na de coronacrisis angstig is en ervan overtuigd is dat ze heel veel dingen niet meer mag.’

 

Debora vervolgt. ‘ Of bijvoorbeeld lekker samen meezingen met oudhollandsemuziek. Als klapstuk dansen met meneer die de dag ervoor zijn stoel niet meer uit kon. Of  met een klant (88), die ook overbelaste mantelzorger is, wekelijks op stap. Of te horen krijgen dat een extreem zorgmijdende mevrouw niet meer wil dat je weggaat wanneer je eerder niet eens binnen mocht komen. Daar doen we het voor.’

 

 “Of te horen krijgen dat een extreem zorgmijdende mevrouw niet meer wil dat je weggaat wanneer je eerder niet eens binnen mocht komen. Daar doen we het voor.”

 

Juist die zorg op maat, juist dat soort verhalen maakt het werk zo waardevol. Debora vertelt. ‘ Ik denk zelfs dat het Home Instead Alkmaar gelukt zou zijn om voor mijn bijzondere vader, die vorig jaar is overleden, de juiste CAREGiver te vinden. Terwijl ik voordat ik Home Instead kende oprecht dacht dat dat onmogelijk zou zijn.’ En dat persoonlijke gevoel, die juiste afstemming, maakt voor Debora het rijtje vol. ‘Tijd, aandacht, maatwerk en liefdevolle ondersteuning. Bij Home Instead Alkmaar draait het om de mens.’

 

/images/content/team/255/image_e09a570d524__4__normal.png

Word jij mijn collega?

Bekijk de vacatures