Terug naar overzicht

Patricia Hopman

Klant-coördinator

'Mijn hart ging uit naar de oudere mens.'

 

Alkmaar – Klant-coördinator Patricia Hopman vertelt. Over haar man William, haar oma-zijn en haar moestuintje. Maar ook over haar switch van het bankwezen naar de zorg, haar drijfveren en haar beleving als klant-coördinator van Home Instead Alkmaar. ‘Mijn hart ging uit naar de oudere mens/patiënt. Ze hebben een levensverhaal, en hoe mooi is het om hier naar te luisteren. Om nog iets voor hen te kunnen betekenen.’

 

Patricia, 55 jaar en samenwonend met William, besloot rond haar twintigste haar baan in het bankwezen te verruilen voor de zorg. Inmiddels oma zijnde – ‘een prachtige, rijke ervaring om van zo dichtbij te mogen beleven’- nam Patricia in 1998 de stap om haar droom te verwezenlijken: een jaar vrijwilligerswerk in India. ‘Dit was een hele bijzondere periode in mijn leven, waarin ik mij in heb kunnen zetten voor de armste daar en mooie ontmoetingen heb mogen ervaren’, vertelt Patricia. Ze benoemt haar motivatie om na haar terugkomst op de afdeling geriatrie in het ziekenhuis te gaan werken. ‘Mijn hart ging uit naar de oudere mens/patiënt. Ze hebben een levensverhaal, en hoe mooi is het om hier naar te luisteren. Om nog iets voor hen te kunnen betekenen.’


Sinds januari 2021 is Patricia werkzaam als klantcoördinator bij Home Instead Alkmaar. Ze vertelt hoe ze hier na enkele jaren als casemanager bij mensen met dementie terecht kwam. ‘Ik kwam bij mensen thuis en begeleidde de senior en diens mantelzorgers in het ingewikkelde proces van dementie. In deze periode heb ik ervaren hoe ingrijpend en soms ook erg zwaar het proces van dementie en diens naasten kan zijn.’ Een van de aspecten die ze meeneemt in haar huidige rol, zo vertelt ze. ‘Enerzijds is er het contact met de client en andere betrokken hulpverleners, anderzijds is er het contact met de CAREGivers. Het is mooi om de hulpvraag en de inzet van de CAREGiver op elkaar af te stemmen en ervoor te zorgen dat de zorg, de inzet en de aandacht van de CAREGiver als  waardevol en steunend  wordt ervaren.‘

 

 “Het is mooi om de hulpvraag en de inzet van de CAREGiver op elkaar af te stemmen en ervoor te zorgen dat de zorg, de inzet en de aandacht van de CAREGiver als  waardevol en steunend  wordt ervaren.”

 

Patricia benoemt dan ook het steunen van de CAREGiver als belangrijk aspect. ‘Mijns inziens is het belangrijk dat de caregiver zich prettig voelt in haar rol en voldoening ervaart.Het coachen van de caregiver is in mijn ogen dan ook een belangrijke en mooie rol van de coördinator.’ Zo kan de rol als CAREGiver onzekerheden met zich meebrengen, iets waar de klant-coördinator volgens Patricia alert op moet blijven. ‘Ik vind het belangrijk dat de klant-coördinator dan steunend is voor de CAREGiver, naar hen luistert. Waar lopen ze tegen aan, wat ervaren ze als lastig? Het is belangrijk dat de caregiver zich in deze situaties begrepen voelt en wanneer nodig ook handvatten toegereikt krijgt.’ Patricia benoemt de volgens haar cruciale eigenschappen hierbij. ‘Betrokkenheid, invoelend vermogen en integriteit. Ik vind het van belang dat ik de senior goed begrijp, maar het begeleiden/coachen van de CAREGiver is minstens zo belangrijk.’

 

“Betrokkenheid, invoelend vermogen en integriteit. Ik vind het van belang dat ik de senior goed begrijp, maar het begeleiden/coachen van de CAREGiver is minstens zo belangrijk.”

 

Patricia heeft de huidige groep CAREGivers leren kennen als mensen met een warm hart, zo vertelt ze. ‘Niets is hen te veel om de cliënten te ondersteunen, te begeleiden of om ze gezelschap te houden. De CAREGivers zetten zich stuk voor stuk volledig in voor het welzijn van de senioren, en zeker ook voor diens mantelzorgers. Ze hebben aandacht voor wat nodig is en zetten hierbij zeker ook extra stappen.’ Ze benoemt hierbij de wisselwerking met haar functie als klant-coördinator. ‘Het is heel mooi om te zien dat de CAREGivers  hierbij support zoeken bij de klantcoordinator en bij elkaar, om zo samen tot een juiste benadering te komen die passend is voor de client.’ Natuurlijk kan het dan niet anders dan dat Patricia de verhalen te horen krijgt. De roerende verhalen welteverstaan. ‘Dan hoor ik mooie verhalen over de klik die ze voelen met de senior, de waardering die ze ontvangen van de senior en/of de mantelzorger.Van een CAREGiver bijvoorbeeld die net twee weken geleden gestart is en vertelde dat ze dit werk eigenlijk jaren eerder had moeten doen….  Ik word er blij en gelukkig van om ook iets voor die mensen te kunnen betekenen.”

 

Sinds de oprichting op 1 juni 2019 wordt de succesformule van Home Instead Alkmaar een wijder en wijder begrip, zo merkt ook Patricia. ‘HIT onderscheidt zich van andere thuiszorgorganisaties doordat wij heel breed inzetbaar zijn. De CAREGivers komen minimaal een uur (dit voorkomt haastig en vluchtig contact)  en juist op die tijden die voor de senior wenselijk is.’ Ze benadruk hierbij het belang van persoonlijk contact. ‘Het team dat bij een client komt wordt zo klein mogelijk gehouden. Hierbij wordt ook heel duidelijk gekeken naar een goede match tussen de senior en de CAREGiver, een belangrijk uitgangspunt bij het vormen van een team.’

 

 “Ik word er blij en gelukkig van om ook iets voor die mensen te kunnen betekenen.”

 

En juist die persoonlijke touch is mede het belangrijkste aan het werk, aldus Patricia. Ze vult aan: ‘Dat de ondersteuning/begeleiding  gericht is op de behoefte, het welzijn en de veiligheid van de client en diens mantelzorger. Dat is het belangrijkste. Dat er een goede match is en dat de senior en mantelzorger de inbreng van de CAREGiver ervaren als steunend en fijn.’

 

/images/content/team/256/image_106f5b6c78ontwerp_zonder_titel__1__normal.png

Word jij mijn collega?

Bekijk de vacatures