Geloof in jezelf als medewerker in de zorg!

Terug naar overzicht

De coronacrisis raakt ons allemaal en is een ingrijpende periode. Deze situatie vraagt veel creativiteit en flexibiliteit als organisatie. Er is veel dat we als Home Instead Thuisservice moeten organiseren op een andere wijze dan we gewend zijn.

Een andere aanpak vergt ook de nodige energie. We volgen een ander ritme en moeten nog bewuster nadenken over onze handelingen. Veel zorguren vallen weg of dienen anders ingevuld te worden met alle gevolgen van dien.

De gevolgen zijn niet alleen op een praktische wijze uitdagend, emotioneel zijn de gevolgen ook groot, voor onze senioren maar zeker ook voor het Supportteam en de CAREGivers. Iedere dag doen zij hun uiterste best om ook onder deze omstandigheden, hét verschil te kunnen maken in de thuissituatie van senioren. Vanuit Home Instead zijn we heel trots op al deze zorghelden, maar we weten ook dat het werk op meerdere fronten stress en onzekerheid kan opleveren.

Wanneer je goed voor jezelf zorgt, kun je meer betekenen voor een ander
Naast de zorg voor klanten is het ook belangrijk om zowel fysiek als mentaal goed voor jezelf te blijven zorgen. Heb jij het gevoel dat je hoofd vol zit en dat je maar blijft malen? Misschien kun je je slecht concentreren of val je ’s avonds moeilijk in slaap? Stop je gevoelens niet weg maar deel ze met collega’s, het Supportteam of je leidinggevende. Het is een begrijpelijke reactie op een uitzonderlijke situatie waar we samen in beland zijn.

Vandaag delen we graag drie tips, voor jou, je collega’s en alle andere betrokkenen. Vergeet niet; als je goed voor jezelf zorgt kun je meer betekenen voor anderen.

1. Erken je emoties
Overheersen negatieve emoties? Draaien je hersenen soms overuren en kun je af en toe niet stoppen met piekeren? Erken je emoties en uit je twijfels. Het is een normale reactie in een buitengewone situatie. Blijf jezelf herinneren aan het feit dat je niet meer kunt doen dan je best en je doet wat je kan. Vertrouw op jezelf en op je kunnen.

Zoek genoeg afleiding in je vrije tijd, ga op een verantwoorde manier de natuur in, pak een oude hobby op die je thuis kunt uitvoeren zoals breien of puzzelen. Klim in de pen en zet je gedachten op papier. Houd een dagboek bij en schrijf het van je af. Het bijhouden van een dagboek voorkomt piekeren, je wordt creatiever, het werkt ontspannend en je kunt beter reflecteren.

Wees bovenal trots op jezelf want tussen velen die zich zorgen maken, maak jij nog steeds het verschil!

2. Vertrouw op het Supportteam
Je hoeft en kunt het niet altijd alleen doen dus verwacht dit ook niet van jezelf, maar vertrouw op het team. Help elkaar waar het kan, deel ingrijpende gebeurtenissen en hou elkaar goed in de gaten. De steun van collega’s helpt bij de begrijpelijke onzekerheid en angst.

Neem de tijd om elkaar te blijven herinneren aan de richtlijnen van het RIVM die gelden voor medewerkers in de zorg. Neem de tijd om de updates op ManualMaster rustig door te lezen. Baseer je op betrouwbare bronnen als het RIVM. Heb je vragen? Stel ze aan je leidinggevende, de supportteammedewerkers en/of ervaren collega’s. Er is veel onzeker, onbekend en onvoorspelbaar. Probeer na te denken over wat realistisch en haalbaar is. Overleg hoe je zelf en met collega’s het beste kan handelen. Deelverwachtingen met elkaar en vertrouw op elkaar!

3. Lachen als wapen tegen stress
Humor wordt ook wel gezien als hét natuurlijke medicijn tegen stress. Wanneer je lacht maak je dopamine en endorfine aan waardoor je lekkerder in je vel zit. Humor verbindt, denk maar eens aan zelfspot. Kunnen lachen in een moeilijke situatie helpt om de spanning te verminderen of te ontladen. We zijn allemaal mensen, natuurlijk kunnen we niet alles. Het is met vallen en opstaan, daar mogen we met elkaar best eens een grapje over maken, wanneer de situatie dat toelaat.

Meer tips?

We zijn benieuwd of je met deze tips aan de slag kunt. Een kleine verbetering kan in deze situatie al een groot verschil maken. Binnenkort delen we graag nog 3 tips die je, als medewerker van Home Instead Thuisservice, kunnen helpen om beter om te gaan met de continu veranderende omstandigheden en het aanpassingsvermogen die daarvoor nodig zijn.