CAREGiver Judith

De kracht van CAREGiver Judith

Terug naar overzicht

Jarenlang twijfelde Judith om haar baan in de administratieve sector op te zeggen voor een toekomst in de zorg. “Ik wil er écht voor de persoon kunnen zijn zonder mij druk te hoeven maken over de administratieve kant van een functie in de zorg. Alsof het zo moest zijn kwam Judith, niet veel later, een CAREGiver tegen die onlangs gestopt was met haar eerdere baan. “Ze vertelde alles over haar nieuwe functie als CAREGiver. Bij Home Instead Thuisservice word je als CAREGiver ondersteund door het Supportteam. Hierdoor kun je als CAREGiver tijdens het bezoek de volledige persoonlijke aandacht aan de klant zelf geven. Ik wist het meteen: dit is precies wat ik zoek!”

“Ik solliciteerde bij Home Instead Thuisservice West-Brabant-Oost en ik kon, na een uitvoerig selectieproces, direct aan de slag! Aan het begin hield ik mijn baan in de administratieve sector nog aan, om te kijken of dit echt was wat ik wilde. Inmiddels heb ik de overstap gemaakt en kan ik mij volledig focussen op mijn baan als CAREGiver.”

Kun je iets vertellen over hoe een bezoek als CAREGiver verloopt?

“Dat is afhankelijk van de behoefte van de klant. Bij veel van mijn klanten kom ik voor begeleiding en het ondersteunen bij de structuur van alledag. Juist de combinatie van persoonlijke aandacht, praktische ondersteuning en persoonlijke verzorging maakt onze dienstverlening uniek. Op deze manier hoor en ervaar ik hoe het met de klant gaat. Door de tijd te hebben voor persoonlijke aandacht helpt dit vaak om nog beter te ondersteunen tijdens de persoonlijke zorg.”

“Ik ben er niet alleen voor de klant, ik ben er ook voor de mantelzorger en/of partner. Door mijn komst kan de ander ook even ontspannen. Iets voor zichzelf doen zonder zich zorgen te hoeven maken. Even ontlast worden, dat is soms heel hard nodig!”

Vanuit Home Instead proberen we altijd te zoeken naar de juiste match tussen klant en CAREGiver ervaar je dat ook zo?

“Bij de eerste ontmoeting is het vaak nog even zoeken. Het heeft soms tijd nodig, maar het komt eigenlijk altijd goed. Mensen kunnen het als een grote drempel ervaren om hulp te aanvaarden. Een gezamenlijke interesse maakt het dan makkelijker om het ijs te breken. Als CAREGiver zoek ik naar een ingang om contact te maken met het levensverhaal van de ander. Op basis van het voorwerk van mijn collega’s uit het Supportteam probeer ik zo goed mogelijk aan te sluiten bij de behoefte en verlangens van de klant.”

Kun je een voorbeeld noemen van een goede match?

“Een bijzondere match ontstond toen ik een keer moest invallen bij een meneer. Ik stelde mij voor en meneer vroeg direct wie mijn vader was. Wat bleek, meneer was een oude jeugdvriend van mijn vader, die helaas overleden is.”

“Meneer vertelde mij over zijn jeugdherinneringen met mijn vader, zo mooi! Het was gelijk goed en door onze bijzondere klik mocht ik vaker invulling geven aan de begeleiding van meneer. Samen konden we eindeloos kletsen over vroeger. Ik hielp meneer bij het koken en stimuleerde hem om activiteiten in de keuken samen te doen. Als CAREGiver vind ik het belangrijk om niet simpelweg taken uit handen te nemen. Juist het betrekken van de klant en met geduld en voldoende aandacht een manier vinden om met elkaar dingen te realiseren maakt mijn komst zo waardevol. Wanneer je dan met elkaar samen aan tafel zit geeft dat een gevoel van trots, dat hebben we toch maar mooi met elkaar gemaakt!”

“Helaas woont meneer inmiddels niet meer thuis. De laatste keer dat ik kwam pakte hij zijn kerstster en gaf deze aan mij. Deze is nu voor jou zei hij… Ook zijn dochter vertelde mij ontzettend mooie woorden. Ik stond met tranen in mijn ogen. De band die je samen hebt opgebouwd is zo warm en speciaal.”

Kun je altijd genoeg aandacht geven aan de klant tijdens een bezoek?

“Meestal wel. Als je ergens naar toe gaat weet je wat er van je verwacht wordt.

We hebben voor elk bezoek minimaal een uur de tijd en in een uur kun je heel veel! We zijn altijd één op één met de klant, waardoor je er echt voor iemand kunt zijn. Er zijn klanten die aan het eind van het bezoek vragen of je niet kunt langer kunt blijven. Het idee van weg gaan, wordt dan als minder prettig ervaren. Het bezoek sluit ik daarom positief af, dat doe ik door bijvoorbeeld te benoemen wanneer we elkaar weer zien. Op deze manier nemen we met een goed gevoel afscheid en kan ik me als CAREGiver ook houden aan de gemaakte afspraken met elkaar.”

Wil je een herinnering delen die je koestert als CAREGiver?

“Om de mantelzorger te ontzorgen bezocht ik lange tijd een dame met dementie. Mevrouw was kunstenares, alles wat in huis stond had ze zelf gemaakt. Steeds weer was het een verrassing van wat ik die dag zou meemaken. Ze speelde piano en leefde grotendeels in haar eigen wereld.”

“Mevrouw was in het begin extreem zorgmijdend en liet nauwelijks mensen toe, maar mijn rode laarsjes maakten haar nieuwsgierig. Het gaf haar een punt van herkenning. ‘Hee, daar hebben we de rode laarsjes weer!’ Tegelijkertijd brachten mijn bezoeken veel rust bij de mantelzorger. Het gevoel dat je écht even wat voor je zelf kunt doen met de gedachten dat mevrouw in goede handen is werkt enorm verlichtend en maakt dat de mantelzorger na mijn komst weer frisse energie heeft.”

“Het was prachtig om te zien dat mijn komst niet alleen een goede uitwerking had op de mantelzorger maar zeker ook op mevrouw. Ik kon zo hard met haar lachen. Het ene moment deed ze de deur open en had ze haar haren vastgemaakt met wasknijpers. Het andere moment keken we samen, hand in hand, het sinterklaasjournaal, omdat ze het zo spannend vond. Mevrouw heeft echt mijn leven verrijkt! Toen het thuis alleen, ondanks de ondersteuning, echt niet meer ging is ze verhuisd naar een verpleeghuis. Nog steeds kijk ik anders tegen dingen aan in het leven, dankzij haar. Ze is een inspiratiebron voor me. Met de meest kleine dingen was mevrouw zo gelukkig!”

Als CAREGiver ben je er, ook tijdens de coronacrisis hoe ervaar je dat?

“Het is voor mij en mijn klanten lastig om een goede weg te vinden in het zo goed mogelijk omgaan met alle maatregelen. Je krijgt te maken met klanten die het helemaal niet beseffen. Corona? Ze kennen dat helemaal niet. Sommige klanten waarderen juist die knuffel of de arm om zich heen. Ineens kan ik die niet meer geven en dat is soms moeilijk.”

“Ik voel me ontzettend verantwoordelijk en ben erg voorzichtig, omdat je er niet aan moet denken dat jij degene bent die het virus binnenbrengt. Ondanks dat veel activiteiten nu niet door kunnen gaan, probeer ik me te focussen op de dingen die we nog wel kunnen doen. Het brengen van rust en regelmaat is juist nu enorm belangrijk!”

Zou je Home Instead Thuisservice aanraden als werkgever?

“Ja voor mij is het een goede stap geweest! Iedere week is andersen je krijgt zo ontzettend veel liefde en waardering terug voor datgene wat je doet, vaak door er gewoon te zijn voor iemand. Het moet wel in je zitten maar als dat het geval is en je bent flexibel qua werktijden dan raad ik het zeker aan!”

Benieuwd naar de kracht van onze andere CAREGivers?

CAREGiver Riny, CAREGiver Charlotte en CAREGiver Edith delen graag hun verhaal!