Digitaal persoonlijk contact via Memory Lane

Deze week in de nieuwsspecial van Zilveren Kruis: Samen met 10 andere zorgaanbieders mag Home Instead Thuisservice meer vertellen over bijzondere innovaties in de zorg in tijden van Corona.

In onderstaand artikel van Zilveren Kruis vertelt vertelt Otto Mak van Home Instead Thuisservice over de inzet van Memory Lane. Mantelzorger Astrid vertelt hoe haar moeder zich meer betrokken voelt dankzij de Memory Lane.

Benieuwd naar hoe de innovatieve initiatieven van andere zorgaanbieders een meerwaarde leveren? Klik hier door en download de hele nieuwsspecial van Zilveren Kruis.

Digitaal persoonlijk contact via Memory Lane

Wat is het?

Voor veel senioren begon met de komst van corona een periode van sterke afname van persoonlijke contacten met hun dierbaren, zoals familie en vrienden. Bezoeken zijn niet meer vanzelfsprekend en sociaal isolement ligt op de loer.

De kern van ons bestaan als zorgorganisatie is het bijdragen aan het welzijn en leefplezier van senioren thuis en we zagen al snel dat de Memory Lane hier ook een rol in kan spelen. Memory Lane is een tablet in de vorm van een fotolijst. De tablet staat bij de senior thuis. Familie en vrienden kunnen via een app op hun mobiele telefoon verbinding houden

met de senior. Bijvoorbeeld door het sturen van foto’s, ansichtkaarten, berichten en via beeldbellen.

Hoe werkt het?

De senior en/of mantelzorger bepalen via de app wie toegang krijgen tot de Memory Lane en wie zo onderdeel worden van het beveiligde digitale netwerk rondom de senior. Familieleden kunnen via de app op hun telefoon contact opnemen met de senior. Op deze manier heeft de senior regelmatig contact met zijn of haar netwerk van familie en vrienden. En zo kan de senior bijvoorbeeld ook op een heel eenvoudige manier foto’s of digitale ansichtkaarten ontvangen. Tegelijkertijd raakt de senior vertrouwd met digitaal contact. Een volgende stap is dat ook de CAREGivers van Home Instead Thuisservice persoonlijk contact met de senior kunnen maken via beeldbellen. Doordat de senior al vertrouwd is met gebruik van de tablet vanwege het contact met de eigen familie, is de stap naar beeldbellen met de vertrouwde CAREGivers niet zo groot meer.

Het effect

Ruim 400 klanten hebben positief gereageerd op het aanbod van Home Instead tot gratis gebruik van de Memory Lane en hebben deze in gebruik genomen. Home Instead is vorig jaar al voorzichtig begonnen met het uitproberen van beeldbellen bij haar klanten, als aanvulling en verrijking van de bezoeken door CAREGivers. De toepassing hiervan was nog zeer beperkt. Door corona kwamen de mogelijkheden van Memory Lane in een ander daglicht te staan. Gebruik van de Memory

Lane is bij uitstek een manier om de senior met zijn of haar dierbaren te verbinden en daarmee draagt het direct bij aan het leefplezier van senioren. Daarom heeft Home Instead besloten om de Memory Lane breed aan te bieden aan al haar klanten.

Tips voor andere zorgaanbieders

Otto Mak, Directeur Operations bij Home Instead: “Gebruik van digitale toepassingen is zowel een technologische als sociale innovatie. Het is belangrijk om juist de gedragskant goed onder de aandacht te houden. Bij Home Instead hebben we de Memory Lane ook aangeboden aan onze medewerkers, bijvoorbeeld om te gebruiken in het contact met hun eigen ouders. Op deze manier ervaren ze persoonlijk wat deze technologie kan betekenen.

Als ze daar zelf vervolgens enthousiast over zijn, ontstaat er draagvlak op basis van persoonlijke ervaring en dat maakt de stap naar toepassing in hun eigen werk een stuk makkelijker. Zo heb ik ook de Memory Lane cadeau gegeven aan mijn ouders. Tijdens de corona-periode is dit persoonlijke contact op afstand een welkome aanvulling op het verminderde bezoek”.

Een andere tip is om nieuwsgierig een innovatietraject in te gaan

We weten nu nog niet wat dit ons allemaal gaat brengen, voor welke senioren dit wel of niet een passende aanvulling op onze dienstverlening kan zijn en wat de resultaten zullen zijn. We hebben een goed voorbereide aanpak, maar het resultaat staat nog niet vast en dat moet ook nog niet in deze fase. Een wezenlijk onderdeel van de aanpak is dat we onszelf vragen blijven stellen, blijven denken in mogelijkheden en nieuwsgierig zijn naar verrassende toepassingen. Die houding vragen we van iedereen die hierin meedoet. Daarbij is de allerbelangrijkste vraag: draagt dit bij aan leefplezier en welbevinden van de senior? Dan is het goed!

Mantelzorger Astrid over Memory Lane

‘‘Dankzij de Memory Lane voelt mijn moeder zich meer betrokken, vergeet ze dingen minder snel en ervaart ze een hoop gezelligheid aan de video’s, foto’s en muziek!’’ – Astrid, dochter & mantelzorger.

Wat is er zo grappig?

Ik doe de voordeur open en hoor mijn moeder lachen. ‘‘Goedemorgen ma, wat is er zo grappig?’’ vraag ik terwijl ik de huiskamer in loop. ‘‘Oh zo leuk, ik ben ‘Ja zuster, Nee zuster’ aan het kijken’’ zegt ze.

Mijn moeder is 86 jaar en heeft geheugenproblemen en ze woont nog zelfstandig. Ik ben haar dochter en mantelzorger. Sinds een paar maanden heeft mijn moeder de Memory Lane en ze vindt het helemaal geweldig! Als ze er niets mee doet, dan kijkt ze naar de foto’s. ‘‘Oh zo leuk die foto’s’’ zegt ze steeds. Door de foto’s blijven gebeurtenissen ook levendig.

Ritme van de dag

Ook aan de agenda heeft ze grote steun, ze vergeet vaak te eten en wordt hieraan herinnerd. De Memory Lane biedt haar ook steun bij andere acties, die ze moet doen. Ook biedt de Memory Lane haar hulp

bij het onthouden van mensen die nog langskomen. Voor mij, als dochter, is het ook makkelijk om zo de afspraken van mijn moeder bij te houden.

Elkaar even zien

Mijn moeder heeft ook de filmpjes en de muziekfilmpjes ontdekt, daar geniet ze heel erg van.Regelmatig kijkt ze oude series en luistert ze naarmuziek. Beeldbellen is ook heel erg leuk, zo fijn
om elkaar even te zien. Regelmatig sturen we haar ansichtkaarten zodat ze een beetje op de hoogte blijft.

Met elkaar verbonden

Voor mijzelf vind ik het logboek fijn, zo kan ik dingenmakkelijk bijhouden. De andere leden van de app kunnen ook kijken wat er allemaal speelt bij mijn moeder. Dat is ook prettig om te kunnen delen met elkaar.

Dankzij de Memory Lane heeft mijn moedergezelligheid van de foto’s, filmpjes en muziek. Ze voeltzich meer betrokken bij ons door de foto’s die wij sturen en door de agenda pop-ups vergeet ze dingen niet zo snel. Zowel mijn moeder als ik vinden de Memory Lane een succes!

Meer weten?

mymemorylane.com

REALISATIE WEBSITE ANEKIO