Home Instead Thuisservice zet de mens in de zorg centraal

De commissie Toekomst zorg thuiswonende ouderen heeft onlangs haar rapport uitgebracht. De commissie met de opdracht om advies uit te brengen over wat er nodig is om de zorg voor thuiswonende ouderen ook in de toekomst op peil te houden. Het rapport staat vol aanbevelingen voor onder meer zorgaanbieders.

Home Instead Thuisservice is een landelijk opererende organisatie die niet- medische thuiszorg biedt aan senioren. Home Instead bestaat pas 8,5 jaar maar beschikt al over 37 vestigingen, verspreid over het land en heeft ruim 1800 medewerkers in dienst. Eric Kindt is directeur van Home Instead.

Wat is uw indruk van het rapport van de commissie Bos?

“De inhoud is een goede samenvatting van wat we in de laatste 10 jaar al geconstateerd hebben. De problemen in de zorg waren bekend. Daarom is het zo jammer dat we belangrijke beslissingen steeds voor ons uit hebben geschoven. Nu moeten we paniekvoetbal spelen omdat de problemen alleen maar groter zijn geworden en de tijd beperkter.”

In het rapport staan een aantal aanbevelingen voor meer samenwerking.

Kindt: “In 2015 hebben we in Nederland een grote stelselwijziging doorgevoerd waarbij veel verantwoordelijkheden naar lokale overheden zijn geschoven. Hierdoor verdween een stuk samenhang en in plaats daarvan werden schotten opgetrokken waardoor veel nieuwe problemen zijn ontstaan. Je had het kunnen zien aankomen. En nu adviseert de commissie om dit weer terug te draaien.

Home Instead werkt veel samen op allerlei niveaus; gemeentes, zorgkantoren, zorginstellingen etc. Wij zien de terughoudendheid om samen te werken eerder bij de traditionele organisaties dan bij de nieuwe partijen. We krijgen vaak van hen te horen dat we als nieuwkomers niet zouden weten hoe het werkt in de zorg. Maar ons succes vormt een keihard bewijs dat een andere aanpak wel degelijk kan werken. Er zou vaker naar ons en nieuwkomers geluisterd mogen worden.”

Ook digitalisering moet een speerpunt in de zorg worden

“Wij lopen hiermee al voorop. Digitalisering zien wij overigens als een hulpmiddel en zal nooit de persoonlijke zorg helemaal kunnen vervangen. Wij geloven in slimme combinaties. Samen met een andere partij hebben we een tablet met software, Memory Lane genaamd, ontwikkeld specifiek voor senioren en die we zijn we nu aan het uitrollen in de praktijk. Met deze tablet kunnen we mantelzorgers en professionele zorg aan elkaar koppelen. Dat noemen wij geïntegreerde zorg. We kunnen de senior digitaal ook entertainment, trainingsprogramma’s en informatie bieden om in verbinding te blijven met de omgeving. Zo kun je samen een cirkel vormen om de senior, waarbij er dagelijks contact is, ook via beeldbellen. De mantelzorger heeft door deze werkwijze ook niet meer het idee er alleen voor te staan. Ik zie dit soort samenwerkingsvormen nog te weinig, in de praktijk werken de professionele en mantelzorger nog vaak langs elkaar heen,” aldus Kindt.

Medewerker centraal

Kindt: “Er is een landelijk programma opgezet om mensen naar de zorg te trekken, maar wat we zien is dat er per saldo meer mensen uitstromen dan binnenkomen. Organisaties moeten veel meer inzetten op werkplezier voor hun medewerkers. Geef ze de belangrijke rol en positie die ze verdienen binnen je organisatie. De zorg die ze verlenen wordt daar ook beter van. Ons recente medewerkerstevredenheidsonderzoek geeft het werkplezier en ons als werkgever een score van 8.3, dat is veel hoger dan het gemiddelde.”

REALISATIE WEBSITE ANEKIO