Home Instead biedt ondersteuning aan mantelzorgers verzekerd bij Zilveren Kruis

Heemstede – Home Instead Thuisservice heeft een overeenkomst gesloten met Zilveren Kruis voor het bieden van ondersteuning aan mantelzorgers met een aanvullende verzekering vanaf 2 sterren. Dit betekent dat de zorgprofessionals van Home Instead vanaf 1 januari 2021 hun brede kennis, ervaring en ondersteuning beschikbaar stellen aan mantelzorgers die vanaf 2 sterren aanvullend verzekerd zijn bij de grootste zorgverzekeraar van het land.

“Bijzonder is dat een mantelzorger op basis van de eigen aanvullende verzekering een beroep kan doen op de diensten van Home Instead voor zijn of haar vader, moeder of partner met een zorgbehoefte,” aldus Nicole Wilkes-Kindt, directeur van Home Instead Nederland. Dit geldt ook voor een groot aantal gemeenten die collectieve afspraken hebben gemaakt met Zilveren Kruis.

Mede door corona raken veel mantelzorgers nog zwaarder belast in de zorg voor eenkwetsbare naaste. “Met de inzet van mantelzorgondersteuning kan het stokje tijdelijk worden overgenomen, om even tot rust te komen en het te kunnen blijven volhouden” vertelt Wilkes-Kindt. Mantelzorgers die aanvullend vanaf 2 sterren verzekerd zijn kunnen rechtstreeks contact opnemen met een zorgcoach van Zilveren Kruis, zonder zorgindicatie of verwijzing van de huisarts. Per mantelzorger is 96 tot 144 uren op jaarbasis beschikbaar. Opknippen in losse uren is mogelijk.

Home Instead Thuisservice levert al een aantal jaren gecontracteerde Wmo- en Wlz-zorg in Nederland vanuit 42 zelfstandige regio’s. De zorg wordt verleend door CAREGivers, geschoolde professionals die individuele begeleiding, praktische ondersteuning tot en met persoonlijke verzorging kunnen bieden. Zij zijn getraind in het omgaan met mensen met dementie. Dit alles vanuit de visie dat de ondersteuning persoonlijk en betrokken kan zijn.

De mantelzorgers kunnen 24 uur per dag een beroep doen op een supportteam als er vragen zijn over de inhoud van de zorg of over de planning. Het supportteam helpt de mantelzorger ook bij vragen over regelgeving of bijvoorbeeld extra zorgbehoefte in de toekomst. De klantcoördinatoren hebben een hbo-achtergrond (zorg of welzijn). Zij treden op als gesprekspartner voor de betrokken mantelzorgers en zorgprofessionals.

REALISATIE WEBSITE ANEKIO