Maak kennis met Home Instead Thuisservice Waterland

Terug naar overzicht

Wist je dat… Home Instead Thuisservice alleen al in Nederland 39 vestigingen heeft? Eenieder met een eigen achtergrond en een eigen verhaal. Wie zijn onze Franchiseondernemers? Wat is hun drijfkracht en waar zijn zij het meest trots op? Janneke en Bas van Home Instead Thuisservice Waterland vertellen over hun ervaring als Franchiseondernemer.


Met welke gedachten zijn jullie de vestiging gestart?

“Home Instead heeft mijn hart gestolen vanaf het moment dat ik met eigen ogen zag hoe sterk en natuurlijk de band tussen CAREGiver en senior is”, vertelt Janneke. “In die tijd was ik locatiemanager van een particulier verpleeghuis waar ook die persoonlijke aandacht en de autonomie van de senioren centraal stond. Met Home Instead kunnen we dat voortzetten, maar dan in de eigen vertrouwde thuisomgeving op momenten waarop dat gewenst is en door dezelfde CAREGiver(s). Samen met mijn partner, Bas Leijden van Amstel, hebben we Home Instead naar Purmerend (e.o.) gehaald. Juist omdat onze dienstverlening ook hier zo ontzettend gewenst is.”

Wat is jullie drijfkracht?

“Wij streven naar het zoeken en vinden van de speciale ‘geluksmomenten’ van senioren. Dat kan het eten van een broodje haring zijn, een bezoek aan een tuincentrum of eindelijk weer eens naar de kapper gaan! Laatst was een dochter zo blij met het zien van een foto van haar net gekapte moeder, die de deur al een tijdje niet uitgaat. Ze schreef: ‘Ik heb mijn moeder lang niet zo zien lachen, wat mooi om te zijn hoe blij ze is!

Dat doet mij goed!’ Het zit hem in die kleine dingen, samen lachen en er oprecht zijn, wij maken écht het verschil”, vertelt Janneke trots.

Hoe maken jullie het verschil in de wereld van ouderenzorg

“Wij laten zien dat Home Instead veel kan betekenen in aanvulling op het reguliere zorgaanbod. Vaak vormen wij samen met de medische thuiszorg, de huishoudelijke hulp, de dagbesteding en de casemanager het professionele netwerk om een senior heen. Door prettig en goed samen te werken, kan iemand zo lang mogelijk in de vertrouwde thuisomgeving blijven wonen. Wij bieden als team maatwerkoplossingen, we gaan opzoek naar de kern en denken hierbij buiten de kaders. Met elkaar kijken we naar wat er nog wel mogelijk is.”

Het typische van de regio Waterland, zie je dat ook terug in jullie vestiging?
“Wij hebben een zeer open en transparante bedrijfscultuur, iedereen is altijd welkom. Gastvrijheid vinden wij heel belangrijk! Of dat typisch Purmerends is, dat denk ik niet. Het omschrijft wel de sfeer die heerst binnen onze vestiging.”

Hoe ervaren jullie het om ondernemers te zijn?

“Zowel Bas als ik genieten enorm van het ondernemer zijn”, constateert Janneke. “Het geeft voldoening om écht iets te kunnen betekenen voor anderen, zowel voor de CAREGivers als voor de senioren. Voor ons is het een kers op de taart dat we als echtpaar samen dit geweldige avontuur mogen beleven. We kunnen goed samenwerken en vullen elkaar echt aan. En wanneer we te veel over werk praten dan grijpen onze puberkinderen wel in hoor!”

Is er een bijzondere anekdote of gebeurtenis die je wilt delen over of vanuit Home Instead Thuisservice Waterland?

“Het meest bijzondere is de groei die we hebben doorgemaakt en waar we nog steeds in zitten! We zijn gestart met sollicitatiegesprekken aan onze eettafel en het geven van een training in onze huiskamer. Korte tijd later werden dat sollicitatiegesprekken in het grand café van het gemeentehuis. We vervolgden ons avontuur naar een klein kantoor waarbij we de trainingen gaven in het buurtcentrum. Inmiddels zijn we net verhuisd naar een ruimer kantoor. Een fijne werkplek voor ons Supportteam, een plek waar onze CAREGivers zich altijd welkom voelen en waar we trainingen kunnen geven vanuit onze eigen trainingsruimte!”

“We bieden inmiddels aan circa 80 senioren begeleiding/ondersteuning thuis met circa 40 CAREGivers en 5 Supportteammedewerkers. En we groeien door! Onze vestiging is nog maar 2 jaar jong, dus daar zijn we met elkaar apetrots op!”