Home Instead Thuisservice Rivierenland

Terug naar overzicht

“Wij helpen senioren gelukkiger ouder te worden met aandacht en begrip van een vertrouwd gezicht, juist wanneer het thuis niet meer vanzelf gaat.” Maar wie vallen er eigenlijk onder ‘wij’? Bij ons bestaat ‘wij’ uit maar liefst 37 vestigingen en ruim 1.800 CAREGivers! Deze maand vertellen Ingrid en Willem-Jan van Home Instead Thuisservice Rivierenland over waarom zij besloten om het roer om te gooien en te starten als Franchiseondernemers en deelt Willem-Jan een bijzondere gebeurtenis…

Met een achtergrond als verpleegkundige besloot Ingrid van Tol samen met Willem-Jan van der Star Home Instead Rivierenland te openen.

Met welke gedachten zijn jullie Home Instead Thuisservice Rivierenland gestart?

“Naar mate ik zelf steeds meer te maken kreeg met mantelzorgtaken in mijn naaste omgeving merkte ik dat het in Nederland niet zo goed geregeld was als ik eigenlijk dacht”, vertelt Ingrid. “Het kwam op me over als een wirwar van regeltjes en financieringsstromen, als mantelzorger weet je dan soms echt niet waar je moet beginnen. In mijn zoektocht merkte ik dat de meeste professionals het zelf ook niet altijd even goed weten. Tijdens de kennismaking met een Franchiseondernemer van Home Instead Thuisservice ging er daarom ook meteen een lichtje branden; deze dienstverlening is precies wat we nodig hebben in ons zorgstelsel, daar wil ik deel van uitmaken!”

Één plus één is twee en we besloten om samen verder te gaan!

“Om alleen een vestiging te starten vond ik een te grote stap”, vertelt Ingrid. “Gelukkig was Willem-Jan van der Star, een goede vriend van mij, ook op zoek naar een nieuwe uitdaging. Één plus één is twee en we besloten om samen verder te gaan!”“Net als Ingrid vind ook ik het belangrijk dat iedereen zo lang mogelijk thuis kan blijven wonen, ook wanneer de dagelijkse dingen niet meer vanzelf gaan”, vertelt Willem-Jan.

“Mijn moeder is in 2012 overleden en in haar laatste levensfase heeft ze enige maanden in een verpleeghuis gewoond. Dat was in een periode van grote bezuinigingen en daar merkte mijn moeder duidelijk de gevolgen van”, constateert Willem-Jan.

Het roer moet en kan om

“Dit heeft me in die periode diep geraakt en is voor mij mede de voedingsbodem geweest om het roer om te gooien. Met veel plezier heb ik jarenlang in de financiële dienstverlening gewerkt en wilde mede door de ervaring van mijn moeder graag de stap zetten om meer voor senioren te betekenen. Toen Ingrid me vroeg voor Home Instead Rivierenland vielen alle puzzelstukjes in elkaar. Ik ben zo blij dat ik deze keuze heb gemaakt en een bijdrage mag leveren aan het verbeteren van het welzijn van senioren.”

Hoe maken jullie het verschil in de wereld van ouderenzorg?

“Bij ons ligt de focus op het welzijn van de senioren, wij komen voor de mensen zelf en niet alleen voor de ‘handeling’ die moet worden gedaan. Dat betekent dat een zorgmoment er soms anders uit kan zien dan van tevoren gedacht. Als je werkt met kwetsbare senioren doe je wat nodig en gewenst is op het moment dat je komt. We doen er alles aan om ervoor te zorgen dat de klant optimaal ondersteund wordt. Dat vraagt om aanpassingsvermogen van onze CAREGivers en coaching van ons supportteam.”

Het typerende van Rivierenland, zie je dat ook terug in jullie vestiging of werkwijze?

“Wij vinden het belangrijk dat de sfeer die wij uitstralen laagdrempelig en informeel is. Voor zowel klanten als CAREGivers en verwijzers willen wij makkelijk benaderbaar zijn. Alle medewerkers moeten het gevoel hebben dat ze ‘op hun plek’ zijn bij Home Instead Rivierenland. En… daarnaast zijn we ook een beetje snoepkonten. We grijpen iedere gelegenheid aan om onszelf te trakteren op een taartje of een broodje kroket!”

Hoe ervaren jullie het om ondernemer te zijn? Wat voor moois brengt dat?

“Wij ervaren het ondernemerschap als een spannend en uitdagend avontuur. Spannend omdat je nooit precies weet waar je aan begint (neem nu de coronacrisis) en uitdagend omdat je er zelf de regie erover hebt en beslist hoe je hiermee omgaat. Met elkaar zijn we een hecht team en dat maakt ook dat we het vertrouwen hebben dat we er samen uitkomen. We doen het immers met zijn allen! Een stevig en goed team, wat met veel plezier werkt, is het allerbelangrijkste, want alleen kun je het niet.”

Is er een bijzondere anekdote of gebeurtenis die jullie willen delen over Home Instead Thuisservice Rivierenland?

Willem-Jan: “Eén van onze eerste klanten belde in augustus 2018 op het moment dat we net gestart waren met onze vestiging in Rivierenland. Hij vertelde dat hij een brief van de gemeente had ontvangen net voordat hij 70 jaar werd. In de brief werd aangekondigd dat de gemeente bij hem langs zou komen om te kijken of hij hulp kon gebruiken. Vervolgens vertelde hij dat hij nooit meer wat had gehoord. Meneer vroeg ons of wij eens langs konden komen om te bespreken wat er mogelijk was. Eenmaal bij meneer thuis, vertelde hij me hele boeiende verhalen en luisterde ik aandacht. Toen ik wegging zwaaide hij me tevreden uit.Dit laatste verraste me enorm en had ik tijdens mijn vorige werkzaamheden ook nog nooit meegemaakt, dacht ik toen.”

“Meneer werd klant en we zijn bij hem gestart met individuele begeleiding en dat doen we nog steeds. Wekelijks kijkt hij enorm uit naar het bezoeken van onze CAREGiver, die op een mooie wijze zijn vertrouwen heeft gewonnen en met heel veel plezier ondersteuning biedt. Inmiddels hebben we via de WMO ook huishoudelijke hulp voor meneer geregeld.”

Uitgenodigd

“Een half jaar later werden de klantcoördinator en ik uitgenodigd op zijn verjaardag. De eerste keer sinds jaren dat meneer zijn verjaardag weer vierde zo vertelde hij, omdat hij weer meer van het leven genoot, dankzij onze ondersteuning. Zo fijn dat wij waren uitgenodigd! Hij is onze grootste fan!”