Maak kennis met klantcoördinator Lieke Posthuma

Terug naar overzicht

“Zorg met aandacht en een glimlach bij Home Instead”

Lieke Postuma (33) werkt nu zeven maanden als klantcoördinator bij Home Instead Haaglanden Zuid&Oost. Hiervoor werkte ze 13 jaar als verpleegkundige in een ziekenhuis in Leiden. Haar keuze voor Home Instead was bewust: “Ik wilde mijn ervaring als verpleegkundige gebruiken om meer passende zorg te kunnen bieden én zelf meer controle te hebben over mijn eigen werktijden.”
Bij Home Instead kan Lieke haar passie voor zorg combineren met flexibiliteit en persoonlijke aandacht. “In de reguliere zorg is het vaak: dit is wat we aanbieden en daar moet je het mee doen. Bij Home Instead kunnen we écht dat stapje extra zetten. Zo maken we zorg op maat mogelijk.”

Een dag uit het leven van een klantcoördinator

Elke werkdag is anders, maar de dag begint altijd met koffie, vertelt Lieke met een lach. Daarna stroomt het werk binnen via verschillende kanalen. “We werken onder andere met een beveiligd digitaal portaal waar medewerkers ons berichten sturen over diverse situaties bij klanten.” Naast de dagelijkse communicatie komen er nieuwe aanmeldingen binnen via de mail. “Een intake van een nieuwe klant kost gemiddeld vier uur. Het begint met een huisbezoek en daarna regelen we alles: van de planning tot de zorgadministratie. Ook begeleiden we onze CAREGivers bij de klant.” Het is een flinke taak, maar volgens Lieke geeft dit persoonlijke contact met zowel de klanten en hun mantelzorgers als de CAREGivers veel voldoening.

Zorg op maat: luisteren en signaleren

Het bieden van passende zorg begint bij goed luisteren. Een mooi voorbeeld is een mevrouw die in eerste instantie aangeeft dat ze geen hulp nodig heeft. Toch blijkt ze erg eenzaam te zijn en heeft ze moeite om onder woorden te brengen waar ze echt behoefte aan heeft. Tussen de regels door ontdekt Lieke waar ze vroeger heeft gewoond en noem ze terloops: “Oh, daar is op zaterdag altijd zo’n leuke markt!” Dat kleine detail laat het gezicht van mevrouw oplichten. Op dat moment speelt Lieke daar verder op in: "Zullen we kijken of we dat moment op zaterdag kunnen benutten? Misschien kan de CAREGiver dan samen met u naar de markt." Zulke kleine initiatieven kunnen enorm veel betekenen.
Lieke benadrukt hoe belangrijk het is om goed door te vragen. “Door het stellen van de juiste vragen verzamel ik de informatie die nodig is om zorg op maat te kunnen bieden.”

Ondersteuning voor CAREGivers

Een groot deel van Lieke’s werk draait om het begeleiden van de CAREGivers. “Communicatie is de basis. Ik vind het belangrijk dat de drempel om mij te benaderen laag is en gekke vragen bestaan niet! Als een CAREGiver naar een nieuwe klant gaat, stel ik ze eerst aan de klant voor. En bij complexe situaties plannen we een overlegmoment om samen te sparren over bijvoorbeeld de beste manier om een klant te benaderen.” Volgens Lieke is deze betrokkenheid belangrijk om CAREGivers het vertrouwen en de regie te geven die ze nodig hebben. “Zo zorgen we samen dat klanten zo lang mogelijk thuis kunnen blijven wonen.”

Uitdagingen in het werk

Het werk als klantcoördinator kent ook uitdagingen. “Je moet continu prioriteiten stellen en veel ballen tegelijk in de lucht houden,” vertelt Lieke. Ze krijgt vragen en feedback van alle kanten: CAREGivers, casemanagers dementie en mantelzorgers. “Soms gaat er iets mis en daar leer ik van. Het helpt om steeds beter te bepalen wat ik zelf moet oppakken en wat ik kan delegeren.”

Momenten om trots op te zijn

Als Lieke terugkijkt op haar werk, zijn er veel momenten waarop ze trots is. Eén voorbeeld blijft haar bij: een oudere man die alle zorg weigerde en hele slechte schoenen droeg. “Hij wilde alleen nieuwe schoenen als ze precies hetzelfde waren als zijn oude. Na een lange zoektocht vond ik via een legerwebsite in Duitsland exact dezelfde schoenen. Hij draagt ze nu elke dag en accepteert onze zorg!” Dit zijn voor Lieke de spreekwoordelijke ‘krenten in de pap’. “Het is fijn om te zien hoe we écht iets kunnen betekenen in het leven van onze klanten.”

Samenwerken met mantelzorgers en andere organisaties

Naast de zorg voor klanten biedt Home Instead ook veel ondersteuning aan mantelzorgers. “We maken mensen wegwijs in het zorgsysteem, zoals met aanvragen voor Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning) of Wlz (Wet langdurige zorg),” legt Lieke uit. Dit is belangrijk, omdat het Nederlandse zorgsysteem complex is. “Soms zijn we vooral een luisterend oor en dat kan al veel betekenen voor mantelzorgers.” De samenwerking met andere organisaties, zoals casemanagers dementie en huisartsen, speelt een grote rol. “Netwerken is belangrijk. We ontmoeten casemanagers tijdens bijeenkomsten en Alzheimercafés, zodat ze weten wie wij zijn. Bij huisartsen zie ik nog ruimte voor verbetering. Een betere samenwerking kan veel opleveren voor de mensen met een zorgbehoefte in onze regio.”

Met een glimlach naar het werk

Wat motiveert Lieke om elke dag weer met een glimlach naar haar werk te gaan? “Goed voor jezelf zorgen is belangrijk. Je kunt pas goed voor anderen zorgen als je goed voor jezelf zorgt. Daarnaast doe je dit werk samen. Hoeveel uitdagingen er ook zijn, we lossen het samen op. En een kopje koffie helpt natuurlijk ook!”

Kunnen wij u helpen?

Bel ons gerust met uw vragen of bekijk onze vacatures.