Onderzoek naar gastvrijheid in de ouderenzorg

Terug naar overzicht

Het niet zorgen voor, maar zorgen dat. Onderzoek naar gastvrijheid in de ouderenzorg

Home Instead Thuisservice ondersteunt wetenschappelijk onderzoek naar gastvrijheid in de ouderenzorg. Het is de eerste keer dat een onderzoek naar dit onderwerp in Nederland plaatsvindt. Edgar Keehnen, oprichter van het marketingadviesbureau Grey Ocean AGEnSee, specialist in ouderenmarketing en auteur van meerdere boeken over dit thema, voert het promotieonderzoek Hospitality Instead ofwel Gastvrijheid in de ouderenzorg uit aan de PhDSchool van Nyenrode Business Universiteit.

Marketingdeskundige Keehnen onderzoekt wat de kritische succesfactoren zijn voor het welzijn van ouderen en hoe gastvrijheid daaraan bijdraagt. Voor Home Instead is dit een belangrijk onderzoek, omdat de organisatie sinds jaar en dag zijn klanten niet ziet als patiënten of cliënten, maar in de eerste plaats als mensen die zo lang mogelijk zelfstandig en onafhankelijk in hun vertrouwde thuisomgeving willen blijven wonen.

Het onderzoek is tweeledig en een combinatie van literatuur- en kwalitatief onderzoek. Met een bijbehorende paneldiscussie onder leiding van Edgar Keehnen zijn directieleden van organisaties als Landal GreenParks, Carlton Hotel Collection, Valuas Zorggroep, Schiphol, Jaarbeurs Utrecht en Zorgcooperatie Hooge Loon aangeschoven. Allemaal deelnemers met een scherpe blik op gastvrijheid. Een paneldiscussie met als doel de perceptie te achterhalen over het begrip gastvrijheid en de betekenis voor ouderen.

Wat is gastvrijheid?

Wat is gastvrijheid? Het begrip gastvrijheid roept onbewust associaties op met de horeca. Het op gemak stellen van mensen en deze van dienst zijn. Maar waar mensen zijn, is gastvrijheid nodig. Hoe maak je verbinding met ouderen? En zorg je met oprechte betrokkenheid en aandacht dat je aan hun verwachtingen kan voldoen?

“Gastvrijheid begint met de relatie” zoals Esther van Dalen, bestuurder van Zorggroep de Laren dit benoemt.

“In de ouderenzorg gaat het niet om zorgen voor, maar om zorgen dat.” – Joost Smit, bestuurder ProSenectute.

Nicole Wilkes- Kindt, bestuurder Home Instead Nederland “Gastvrijheid moet in het DNA van je organisatie zitten.”


Voor elk type organisatie is gastvrijheid belangrijk. Dit kan gaan om logistieke processen, de relatie met de klant maar ook dat deze klant zich overal welkom en gehoord voelt. Gastvrijheid is persoonlijk. Het is duidelijk dat gastvrijheid verder gaat dan service en hier nog enorme slagen in te maken zijn, om je te kunnen onderscheiden op het gebied van gastvrijheid.

Verdere resultaten van het onderzoek

Het promotieonderzoek van Edgar Keehnen naar gastvrijheid in de ouderenzorg thuis moet zorgen voor een wetenschappelijke onderbouwing van de dienstverlening door en visie op ouderenzorg van Home Instead. Het literatuuronderzoek, met onderbouwing van wetenschappelijk artikelen op het gebied van ‘Home Care’, is afgerond en het kwalitatieve/veldonderzoek is opgedeeld in 2 onderdelen. Naast de paneldiscussie worden CAREGivers, medewerkers van Home Instead Meijerij Den Bosch en Enschede, geïnterviewd over gastvrijheid in de ouderenzorg. Inzicht in deze resultaten zullen we naar verwachting eind 2021 delen.