Kracht van CAREGiver Manon

Kracht van CAREGiver Manon

Terug naar overzicht

“Mijn werk als CAREGiver bij Home Instead Thuisservice Kennemerland voelt als thuiskomen.” Naast haar werk als reflexintegratie therapeut en energetisch therapeut in haar eigen praktijk wil Manon nog meer van betekenis kunnen zijn. 2,5 jaar geleden besloot Manon de sprong te wagen. “Vanuit mijn professie draag ik graag bij aan een andere kijk op ouder worden. Daarnaast is het werk flexibel, je hebt veel vrijheid én je blijft in ontwikkeling,” vertelt Manon enthousiast. Benieuwd hoe Manon het verschil maakt? Lees hier hoe CAREGiver Manon uitdagingen omzet in mogelijkheden. 

Je bent CAREGiver bij Home Instead Thuisservice, hoe en wanneer ben je hier terechtgekomen?

“Het is inmiddels 2,5 jaar geleden dat ik ben begonnen bij Home Instead Kennemerland. Ik zag een vacature voorbijkomen en dacht ‘Hey dit lijkt me we leuk!’ Op dat moment zat ik net in de WW omdat ik mijn baan op Schiphol, mede vanwege Corona, was verloren. 

Mijn achtergrond ligt in het toerisme. Daarnaast ben ik reflexintegratie therapeut en energetisch therapeut. Ik vind het heerlijk om in de uren die ik vrij kan maken wat voor een ander te betekenen. Het werk als CAREGiver sluit daar perfect op aan. Juist vanuit de reflexintegratie, waarin ik werk met herstel en activatie van het zenuwstelsel en de hersenen vind ik mijn rol als CAREGiver interessant. Veel van de senioren die ik begeleid hebben te maken met extra uitdagingen. Bijvoorbeeld door dementie of de gevolgen van een herseninfarct. We leren vanuit Home Instead dat beweging erg belangrijk is. Tegelijkertijd komt dit ook terug in mijn werk als therapeut. De combinatie ouder worden en minder bewegen heeft namelijk ook effect op de reflexen. Het lichaam wordt strammer en bewegingen gaan minder soepel. Via verschillende invalshoeken leer ik hoe belangrijk beweging is. 

Het werk als CAREGiver kun je zo inrichten dat je tussen de zorgmomenten door even een momentje voor jezelf hebt. Het werk is flexibel, je hebt veel vrijheid én je blijft in ontwikkeling. Een combinatie die me vanaf het begin enorm aansprak. Inmiddels heb ik een contract van 20 uur en daar ben ik heel tevreden over!”

Op welke manier haal jij voldoening uit je werk?

“Ik kan me helemaal vinden in de visie van Home Instead; een andere kijk op ouder worden. Wat is er nog wél mogelijk? En hoe kan ik als CAREGiver een verschil maken in het leven van anderen? Zonder dat ik daarbij te veel uit handen neem. Als dat me lukt geeft me dat enorm veel voldoening. Je neemt de tijd om de senior echt te leren kennen. Met een kop koffie of thee is er ruimte voor een gesprek. Oprechte interesse waarmee je de verbinding kunt creëren. Zo’n gesprek creëert ook structuur. Wat gaan we vandaag doen? Waar heeft u vandaag zin in? Wat wilt u? Vragen die zo eenvoudig klinken maar zo waardevol zijn. Afhankelijk van de situatie en de gemoedstoestand van de senior kunnen dit soort open vragen ook moeilijk zijn. In dat geval geef ik dan altijd een keuze. Zullen we eerst wat drinken en daarna douchen? Of gaat u liever eerst onder de douche. Als ik dan zie dat meneer of mevrouw op haar gemak, naar eigen wens, de dag kan starten geeft me dat energie!”

Op welke manier bouw je een band op met de klanten? En waarom is dit volgens jou zo belangrijk?

“ Als de klant zich op zijn of haar gemak voelt kan dat best snel gaan. Wat heeft iemand gedaan in zijn of haar leven? Waar liggen de interesses? Maar ook wat vindt iemand belangrijk en waar liggen de grenzen. Als CAREGiver probeer ik de senior ook open te laten staan voor andere mogelijkheden. Zonder dat ze daarbij de eigen regie verliezen. Zo kom ik bij een echtpaar waarvoor ik onder andere de avondmaaltijd verzorg. ‘Zal ik eens iets anders voor jullie maken?’ Het is zo mooi om die ruimte en het vertrouwen te krijgen.”

“Een ander voorbeeld is dat ik, met name bij dementie, zie dat de senior vast zit in bepaalde gewoontes. Dat is veilig en vertrouwd. Met mijn komst probeer ik de senior ook te prikkelen. In plaats van altijd hetzelfde rondje lopen stel ik dan bijvoorbeeld voor dat we met de auto ergens heen rijden en op een andere locatie een mooie wandeling maken. Tijdens zo’n wandeling komen er andere gesprekken opgang. Ziet de senior andere dingen dan anders en we komen bijvoorbeeld iemand tegen die we anders nooit zien. Dat doet de senior zichtbaar goed. We zijn er echt even uit.”

“Een andere mevrouw waar ik kom doet het liefst alles zelf in huis. Helaas is dat voor mevrouw niet meer haalbaar. Als CAREGiver ben je er om het leven thuis veiliger en prettiger te maken zodat de senior langer zelfstandig thuis kan blijven wonen. Zo zegt mevrouw altijd ‘laat de afwas maar staan hoor!’. Alleen de afwas doen is voor mevrouw te veel. Nu hebben we een oplossing gevonden. Ik was af maar laat het voor haar staan zodat mevrouw het zelf kan afdrogen.”

Wat maakt voor jou een bezoek aan de klant geslaagd? Voor jou en klant/mantelzorger?

“Als ik zie dat de senior op het gemak is. Soms is dat al zo bij binnenkomst en de andere keer heeft dat wat meer tijd nodig. We voeren gesprekken waarbij ik het belangrijk vind om te polsen waar de wensen van de senior liggen. Ook hierbij is oprechte interesse belangrijk. Zelf vind ik het bijzonder als de senior ook dingen aan mij vraagt. Dat betekent dat de interesse wederzijds is. Het klinkt nu wat serieus maar dat is zeker niet altijd zo. We lachen ook wat af met elkaar! Humor is zo verlichtend en brengt ons als senior en CAREGiver ook dichterbij elkaar.’

Welke gebeurtenis in je werk als CAREGiver is jou het meest bijgebleven?

“Dan denk ik toch gelijk aan de eerste klant. Dat was een dame die veel bewustzijnstrainingen had gevolgd. Toen ze hoorde over mijn werk als reflexintegratie en energetisch therapeut was de klik er direct! Eerder had mevrouw haar zus aan Alzheimer verloren. Mevrouw wilde niet dezelfde weg afleggen als haar zus. Mevrouw had, in overleg met de familie, besloten een euthanasieverzoek in te dienen, voor wanneer de dementie in een vergevorderd stadium zou komen. Voor haar overlijden hebben we veel gewandeld en nieuwe plekken bezocht. We voerden mooie gesprekken over het levenseinde.  Zorg in de laatste levensfase kan beladen voelen. Ik vond het heel waardevol om in deze fase mevrouw te mogen ondersteunen en we hebben ook verschrikkelijk gelachen met elkaar. 

Het contact met de familie is ook heel belangrijk en betekenisvol. Als CAREGiver heb ik in de laatste periode ook extra diensten gemaakt om er zo echt voor de senior en de familie te kunnen zijn. 

“Ook voor de familie was dit van grote toegevoegde waarde. Samen, ook met de andere CAREGivers, maakten we de laatste wens van mevrouw waar. We hadden veel contact via Caren Zorgt waarin we de rapportages met de familie deelden. .”

Waarom is voor de klant en mantelzorger zo belangrijk dat de CAREGivers van Home Instead op de gewenste en vaste tijden langskomen? 

“Het geeft structuur en houvast. Het feit dat de senior en mantelzorgers op je kunnen rekenen. Een vast gezicht op een vast tijdstip biedt vertrouwen. Vertrouwen is de sleutel tot verbinding en verbinding is nodig om te kunnen ontspannen. Het kan kwetsbaar voelen als senior of mantelzorger om hulp in te schakelen. Juist daarom is het zo belangrijk dat beiden op je kunnen vertrouwen.” 

Wat heb je geleerd van het werken bij Home Instead Thuisservice en welke trainingen zijn het meest waardevol voor je geweest? En waarom juist die trainingen?

“Persoonlijke verzorging was mijn aandachtspunt. Vanaf het begin zag ik hier best een tegenop. Vanuit Home Instead wordt niet alleen rekening gehouden met de wensen van de senior maar juist ook met die de CAREGiver. 

“Het is belangrijk om met vertrouwen aan de slag te kunnen en soms moet dat vertrouwen groeien.” 

Het is belangrijk om met vertrouwen aan de slag te kunnen en soms moet dat vertrouwen groeien. Zo begon ik met namiddag diensten zodat ik niet direct hoefde te wassen. Dit vond ik heel fijn. Zo kon ik wennen aan de zorg voor senioren thuis en groeide ik er langzaam in. Inmiddels heb ik helemaal geen problemen meer met het wassen. Hierbij heeft de training ook geholpen doordat het me meer zekerheid heeft gegeven. Ik weet hoe ik met bepaalde situaties om kan gaan. Het meest heb ik geleerd in de praktijk. Leren door te doen. Daarnaast heb ik geleerd door open te zijn. ‘Dit is voor mij de eerste keer.’ Dat mag je best aangeven. Laatst had een klant een ongelukje waardoor zij zichzelf bevuild had. Ik bemerk dan de ongemakkelijkheid bij de klant. Met humor en door het te benoemen maak ik zo’n situatie luchtiger. ‘Het is even vies maar kom op, ik trek mijn handschoenen aan, dan is het zo opgelost.’ Enkele minuten later kunnen we er dan samen zelfs om lachen. Hoe zou ik later behandeld willen worden als ik in eenzelfde situatie zou zitten. Dat probeer ik altijd in mijn achterhoofd te houden.”

“Persoonlijk ligt de uitdaging voor mij ook op het aangeven van grenzen. Ik merk dat ik daar steeds beter in wordt. Het voelt voor mij echt als een overwinning als ik mijn grenzen aangeef en het Supportteam op kantoor stemt daarmee in. Het is altijd zoeken naar de juiste balans. Met één voet op de rem en één voet op het gaspedaal. En heel eerlijk; dit is precies hoe ik het wil want als het werk elke week hetzelfde zou zijn dan zou het maar saai zijn voor mij.”

Als CAREGiver heb je ook een adviserende en signalerende rol. Kun je hier een voorbeeld van geven?

“Laatst ging een klant met haar zoon naar het ziekenhuis. Door de reis naar het ziekenhuis toe was mevrouw erg onrustig. Mevrouw komt niet buiten omdat ze dit zelf niet wil. Door met haar het gesprek aan te gaan en haar uit te leggen dat ze het niet gewend is om buiten te komen ging mevrouw er zelf over nadenken. In dezelfde periode kochten haar zoons een bankje om voor de deur te zetten. De stap om voor mevrouw nu naar buiten te gaan is kleiner. Dit is een mooi voorbeeld van hoe je een senior kunt motiveren. Ik zal haar nooit iets opleggen maar ik kan haar wel stimuleren.”

“Een ander voorbeeld is een mevrouw die opeens vergeetachtig werd en tegelijkertijd vaker moest plassen en een verminderde eetlust had. Via de klantcoördinator leer ik dan dat dit symptomen kunnen zijn van blaasontsteking. Dit zijn dingen die ik zelf nu ook leer. Ik ben geen arts maar door mijn signalerende rol kan ik wel adviseren om bijvoorbeeld naar de huisarts te gaan. Later kreeg mevrouw inderdaad antibiotica. Haar nichtje is haar mantelzorger en voor haar was het een enorme uitdaging om haar tante de medicatie in te laten nemen en vroeg mij het te proberen aan te reiken. Het is goed om te zien dat ze mij hier als CAREGiver bij betrekt. Door haar tante uit te leggen wat de medicatie doet en mijn zorgen te delen zegt mevrouw nu; ‘oké ik drink het poedertje wel op’. 

Hoe ervaar je dat je wordt gewaardeerd in je werk door de klanten en je werkgever? 

“De waardering is groot! Zowel vanuit de familie als vanuit de senioren. Regelmatig hoor ik: ‘Wat fijn dat je er weer bent!’. Dat doet me goed. Waardering zie ik ook in andere kleine dingen. Een doosje bonbons of een senior die zegt: ‘Pak je zelf ook iets te drinken Manon?’. Ook vanuit het Supportteam op kantoor ontvang ik regelmatig een compliment.” 

Zou je Home Instead Thuisservice aanraden als werkgever?

“Ja absoluut! Ik voel me fijn bij deze organisatie. Het is een vorm van thuiskomen. Ik mag er zijn. En ik voel me veilig om het te delen met collega’s indien nodig. 

“Ik doe mijn best om nog meer CAREGivers te werven zodat we met elkaar meer senioren de juiste ondersteuning thuis kunnen bieden. Het is nog niet gelukt maar de zaadjes zijn geplant.” Concludeert Manon lachend.  

Wil jij het als CAREGiver Manon ook hét verschil maken bij senioren bij jou in de buurt? Solliciteer hier!

https://www.homeinstead.nl/vacatures