Interview met CAREGiver Annebelle

Terug naar overzicht

Ben jij ook op zoek naar betekenisvol werk? Dan zijn wij op zoek naar jou! Lees mee met dit interview met onze CAREGiver Annebelle.

Annebelle, 59 jaar, woonachtig in Asperen. Sinds een jaar werkzaam als CAREGiver bij Home Instead Rivierenland.

Wat sprak je zo aan in de organisatie Home Instead Thuisservice?

Home Instead vormt een prachtige schakel tussen de thuissituatie en de verzorgingshuizen. Mensen die zorg nodig hebben, maar nog met zorg en aandacht thuis kunnen wonen ervaren dat als kwaliteit van leven. Ik kan mijn zorghart in dit concept volledig kwijt.

 Kun je iets vertellen over hoe een bezoek als CAREGiver verloopt?

We starten het bezoek meestal met een kopje koffie of thee en dan praten we even bij. Wat is er allemaal gebeurd, wat is er op dit moment nodig en hoe gaan we het bezoek indelen. Zijn er huishoudelijke taken die moeten gebeuren? Bijvoorbeeld koken, strijken, een lunch maken of de hond uitlaten. Maar we kunnen ook een spelletje doen, muziek luisteren of een straatje om of we zijn een luisterend oor. Alles is bespreekbaar en overal doen of denken we in mee.

Vanuit Home Instead proberen we altijd te zoeken naar de juiste match tussen klant en CAREGiver, kun je een voorbeeld noemen van een goeie match?

Bij één van mijn cliënten spraken we vooraf altijd even over de taken die op dat moment nodig waren. De client was in dit geval een mevrouw met dementie die verzorgd werd door haar man. De man was fysiek beperkt waardoor de mantelzorg niet altijd optimaal kon worden gegeven. Ik liet meestal de hond uit en verdeelde samen met de man de huishoudelijk taken. Hij ging boodschappen doen, ik ging voor hen beide koken. Daarnaast besteedde ik aandacht aan de vrouw door samen de hond uit te laten, door muziek te luisteren of gewoon een praatje te maken. Je bent als CAREGiver een stukje van het persoonlijke leven van je client geworden, er is sprake van wederzijds vertrouwen. Een CAREGiver kan ontzorgen en het dagelijkse leven zowel voor de client als voor de partner, mantelzorger en naaste familie een stukje makkelijke maken.

 Waar ben je trots op?

Ik ben trots als ik een client zie genieten. Het kleine lichtpuntje wat je op dat moment voor een client kunt zijn, maakt dat ik mijn doel voor dat moment bereikt heb.

Een client zag het even niet meer zitten. Mijn bezoek heeft haar goed gedaan en heeft haar kracht gegeven op een moment dat ze het erg moeilijk had. Ze heeft mij in vertrouwen genomen en heeft zo over haar angsten kunnen praten.

Zou je Home Instead Thuisservice aanraden als werkgever?

Zeker, Home Instead is een menselijke organisatie met een open houding. Waardering voor collega’s is een belangrijk goed. Het is een zeer positieve en professionele club van fijne collega’s die elkaar steunen en als een sterk collectief samenwerken. De organisatie is van hoge kwaliteit, er worden trainingen gegeven en de back-up is super geregeld.

Is er nog iets anders wat je kwijt zou willen?

CAREGivers voeren een belangrijke taak uit. Je kunt net even het verschil maken voor een client. Voor CAREGiver bestaat niet echt een specifieke achtergrond. Zelf ben ik na 36 jaar in het onderwijs te hebben gezeten, overgestapt naar de ouderenzorg. Zo zijn er ook CAREGivers  met een hele andere achtergrond die weer van hele andere waarde zijn. De diversiteit maakt dat er altijd wel een match te vinden is tussen een cliënt en een CAREGiver. Omdat er steeds meer gebruikt wordt gemaakt van Home Instead, zou ik mensen op willen roepen om met ons mee te doen. Iedere client verdient kwaliteit van leven, en daar help ik met trots aan mee.

Kunnen wij u helpen?

Bel ons gerust met uw vragen of bekijk onze vacatures.