Interview Vriendin: CAREGiver Jolanda

Terug naar overzicht

Jolanda is CAREGiver bij Home Instead: ‘Dankbaar en afwisselend werk’

We worden steeds ouder. Als het de wens is om zo lang mogelijk thuis te blijven wonen, is het fijn om daarbij de best passende ondersteuning te krijgen. Jolanda vertelt hoe ze haar roeping heeft gevonden om bij te dragen aan deze wens van senioren.

Dit artikel is geschreven in samenwerking met Vriendin.

Bij Home Instead Thuisservice, een erkende niet-medische thuiszorgverlener, draait het erom dat senioren zo lang mogelijk thuis kunnen blijven wonen, daar waar het vertrouwd is en waar hun herinneringen liggen. De CAREGivers ondersteunen hierin zowel de senioren als de mantelzorgers. En houden de kwaliteit van leven voor senioren en hun naasten zo hoog mogelijk.

Jolanda

Jolanda (40) is al bijna een jaar CAREGiver bij Home Instead. Ze werkt gemiddeld 24 tot 26 uur per week.

Jolanda: “Ik ben via-via bij Home Instead terechtgekomen. Ik kwam een bekende tegen die vroeg of het niet iets voor mij was om in de ouderenzorg te werken. Ik had op dat moment nog niet de juiste diploma’s en ik had niet zo’n zin om een lange opleiding te moeten volgen. Maar ze verzekerde me dat een specifieke zorgopleiding bij Home Instead niet nodig is. Ik ben op de site gaan kijken en het bleek inderdaad laagdrempelig te zijn. Ik stuurde een sollicitatiebrief en kon meteen op gesprek komen. De kennismaking was heel fijn en heeft me ervan overtuigd dat dit mijn roeping is: zorgen voor mensen in hun vertrouwde thuisomgeving. De benodigde trainingen biedt Home Instead aan, waardoor ik al snel aan de slag kon en heel doelgericht werd opgeleid.”

Vast, maar toch flexibel

“Ik heb eerst jarenlang met veel plezier in een kledingwinkel gewerkt, maar op basis van een nulurencontract. De toekomst was wat onzeker, omdat ik niet wist of ik vaste uren zou krijgen. De eerste paar maanden combineerde ik mijn werk in de winkel met mijn baan als CAREGiver. Hierna besloot ik om voor de volle honderd procent voor Home Instead te gaan. Heel fijn was ook dat ik toen meteen een contract met vaste uren kreeg. De ene week werk ik alleen van dinsdag tot en met vrijdag, de andere week ook in het weekend.

Daarbij zijn de werktijden erg flexibel. Ik begin vaak ’s ochtends om acht uur met een dienst van een uur. In die tijd help ik iemand met wassen en aankleden, ik maak het ontbijt klaar en begin een gesprek, bijvoorbeeld over de dag die komen gaat. Hierna heb ik nog twee diensten van één à twee uur, de middag heb ik vrij en ’s avonds draai ik nog een dienst. Tussen de afspraken of bezoeken door kun je gewoon naar huis om te eten of de honden uit te laten. Ik werk in de buurt en ga op de fiets naar alle klanten.”

Geen dag is hetzelfde

“Het werk is enorm afwisselend. Ik vind het heerlijk om de senioren aan te sporen wat te ondernemen en het is heel fijn om een vertrouwensband op te bouwen. Zo ben ik regelmatig bij een klant die het niet prettig vindt om te douchen. Laatst was ik weer bij haar en toen zei ze: ‘Ik vind het niet fijn om door iedereen onder de douche te worden gezet, maar wel door jou!’ Dat is toch mooi? Met de juiste aandacht en betrokkenheid kun je iemand op zijn of haar gemak stellen en wordt die vertrouwensband alleen maar groter.
Geen dag is hetzelfde. De ene klant vindt het leuk om gezellig te kletsen en een bak koffie te drinken. Met de ander doe ik boodschappen, speel ik spelletjes, maak ik een wandeling of we koken samen en ik eet daarna lekker mee. Maar ik heb ook een observerende functie: zo houd ik de kamer opgeruimd, zodat de klant niet kan struikelen of vallen en ik hou bij of ze voldoende drinken en eten. Verder bespreekt de klantcoördinator met de familieleden waar we nog meer op moeten letten.”

Liefde, waardering en respect

“Omdat het vaak senioren met dementie zijn, herkennen ze je soms, maar vaak ook niet. Ze kunnen dingen blijven herhalen, je moet dus veel geduld hebben. Toch is het werk enorm dankbaar. De familieleden vinden het heel fijn om te merken dat we bij Home Instead zo veel aandacht geven aan iemand die hen dierbaar is. Andersom heb ik ook het gevoel dat ik bij mijn klanten ‘hoor’. Dat is natuurlijk niet zo gek, ik zie ze zo vaak. Ik voel me op mijn gemak bij ze. Daarbij wordt er, voordat ik bij iemand aan de slag ga, altijd eerst gekeken of er een match is tussen de senior en mij. Hierdoor word je dus alleen geplaatst bij senioren met wie je een klik hebt.

Ik heb vaste klanten waar ik kom. Dat is niet alleen fijn voor mij, maar ook voor de senioren. Het voelt voor hen dan nog vertrouwder, omdat ze vaak hetzelfde gezicht zien. Een mevrouw zegt ook regelmatig dat we oma en kleindochter hadden kunnen zijn. Liefkozend noemt ze me dan weleens kleinkind. Als ik wegga, nemen we afscheid met een handkus en zegt ze: ‘Dag, lieverd!’”

Collega’s staan altijd voor je klaar

“Het is heel fijn dat je bij Home Instead continu trainingen krijgt. Ik heb inmiddels twee trainingen gehad, waaronder de Alzheimer CARE-training. Hierbij heb ik geleerd om om te gaan met senioren met dementie in verschillende situaties. Ook weet ik nu hoe ik bijvoorbeeld het bed op een veilige manier kan verschonen wanneer de klant erop ligt.
Er is bij Home Instead veel ruimte om te overleggen en vragen te stellen. De klantcoördinator staat altijd voor me klaar. Regelmatig geeft ze een compliment dat ik het goed doe. Het is heel fijn om te merken dat ik gewaardeerd word. Daarnaast heb ik goed contact met collega’s. Vooral als je bij dezelfde klant komt, is het handig om gebeurtenissen met elkaar te bespreken. Zo kom je te weten hoe collega’s hiermee omgaan en leer je van elkaar.”

Werken bij Home Instead

Home Instead is altijd op zoek naar mensen die een passie hebben om iets voor anderen te willen betekenen en daarom CAREGiver willen worden. Wil jij samen dagelijks het verschil maken in het leven van senioren? Zoek jij betekenis in je werk, sta je graag klaar voor anderen en weet je hoe belangrijk goede en fijne zorg thuis voor senioren is? Dan is de functie van CAREGiver echt iets voor jou.

Kijk hier voor vacatures bij jou in de buurt

Tekst: Whitley Volger.

Kunnen wij u helpen?

Bel ons gerust met uw vragen of bekijk onze vacatures.