De kracht van CAREGiver Jacqueline

CAREGiver Jacqueline

Terug naar overzicht

Jacqueline werkt sinds een jaar als CAREGiver bij Home Instead Thuisservice Haaglanden Zuid en Oost. Een functie en werkgever die goed bij haar passen. Ze voelt zich dan ook helemaal thuis binnen de organisatie en gaat elke dag met veel plezier aan het werk. Het grootste deel van haar klanten heeft een vorm van dementie. “Elke klant heeft inmiddels een bepaalde associatie bij mij. Daar speel ik op in, want herkenbaarheid geeft senioren met dementie vertrouwen”, vertelt Jacqueline.

Je bent CAREGiver bij Home Instead Thuisservice, hoe en wanneer ben je hier terecht gekomen?

“Ik ben hier in februari 2019 terechtgekomen, nadat ik een advertentie had gezien voor de functie op Facebook. Er werd een open avond georganiseerd en ik besloot een kijkje te gaan nemen. Daarna was ik meteen overtuigd. Het leven van senioren aangenamer maken, dat sprak mij direct aan. Na het volgen van de basisopleiding en alle trainingen was ik er klaar voor. Zorgen voor anderen heb ik altijd graag gedaan en dat komt nu duidelijk naar voren in mijn werk als CAREGiver. Hoewel ik geen achtergrond had in de zorg, bleek deze functie mij op het lijf geschreven.”

Kun je in het kort omschrijven hoe een bezoek als CAREGiver eruitziet? Wat is de zorgvraag van de klanten waar je komt?

“De achtergrond van mijn klanten is heel divers. Ongeveer 90 procent van de senioren waar ik kom heeft een vorm van dementie. Ik bied zowel gezelschap als persoonlijke verzorging. Het bezoek en de ondersteuning voor de klant is afhankelijk van het zorgplan. Elk bezoek begint in ieder geval met een kort gesprekje over hoe het gaat. In de ochtend start de dag meestal met een ontbijt en de belangrijkste persoonlijke verzorging. Ik probeer met elke klant iets te ondernemen. We gaan bijvoorbeeld wandelen, ergens in het zonnetje zitten of een ijsje halen. Het zijn de kleine dingen die voor de klant een groot verschil maken. En tegelijkertijd structuur geven aan hun dag.

Sinds een paar maanden maak ik ook gebruik van Memory Lane, een tablet in de vorm van een fotolijst waarmee ik met een aantal klanten kan beeldbellen. Dat is een mooi initiatief en goede manier om contact te onderhouden. Want juist in deze tijd kunnen senioren zich extra eenzaam voelen doordat er minder persoonlijk contact is.”

Hoe bepaal je op welke manier een klant door jou wordt begeleid?

“Ik heb gemerkt dat het voor klanten prettig is dat ik mijzelf blijf. In gesprekken probeer ik de behoeftes te peilen die iemand heeft, naast de zorg die verleend moet worden. Veel senioren die ik bezoek zijn eenzaam. Zij hebben vaak vooral behoefte aan iemand die oprechte interesse heeft. Je moet het vertrouwen van iemand winnen en daar investeer ik als CAREGiver in. Bij Home Instead krijg ik bovendien de tijd om een band op te bouwen met mijn klanten. Dat is fijn, want als je iemand goed leert kennen en de senior jou vertrouwt, kun je de beste zorg verlenen.

Daarnaast stel ik mijzelf steeds doelen. Bij elke klant vraag ik mij af wat ik wil bereiken. Vaak zijn dat kleine dingen. Ik heb bijvoorbeeld een klant die niet wil douchen, maar het zelfstandig ook nog zelden doet. Omdat ik weet hoe belangrijk persoonlijke verzorging is, had ik mijzelf als doel gesteld om haar te bewegen toch in actie te komen op dit vlak. Uiteindelijk ontdekte ik dat zij kapster was geweest in een ver verleden, net als ik. Na een tijdje mocht ik toch haar haren wassen en zelfs krullers inzetten. En wat was zij daar blij mee!”

Wat maakt je werk als CAREGiver zo bijzonder?

“Je kan er voor iemand zijn. Voor een senior die zich niet meer gezien voelt, voor iemand die ondersteuning nodig heeft en voor mantelzorgers die ontlast willen worden. Dit zijn mensen die je nodig hebben, zelfs zonder het te weten. Wat mijn werk ook dagelijks weer bijzonder maakt: De glimlach als je binnenkomt. Daarvan krijg ik een warm gevoel vanbinnen.”

Kun je de band omschrijven die je ervaart met de klanten?

“Ik heb met een vrouw van 90 jaar met dementie een heel bijzondere band. Ze lijkt op mijn oma van vroeger. Wanneer ik haar opzoek voelt het voor mij altijd heel vertrouwd. Vaak spelen we samen een spelletje. Ik heb een tas vol spellen die geschikt zijn om te spelen met senioren die een vorm van dementie hebben. Van kleurentorentjes tot gesprekskaarten zoals het ‘Billen Bloot’ spel en kaartspel ‘Oranje Boven’. Het leidt even af, het stimuleert de vaardigheden en brengt de klant weer meer in contact met zichzelf en hun omgeving.”

Hoe kun je als CAREGiver een stapje extra zetten?

“Het is voor mij eigenlijk vanzelfsprekend om een extra stap te zetten. Het doen van een spelletje is daar een mooi voorbeeld hiervan. Ik zoek continu naar manieren om de klant passend te ondersteunen. En speel graag in op de associatie die iemand bij mij heeft. Er is een klant met dementie die mij ziet en dan altijd wil gaan wandelen, weer of geen weer. Die associatie met wandelen heeft zij met mij. Omdat we op vaste momenten dezelfde activiteit ondernemen ontstaat er bovendien een vaste structuur. Als CAREGiver bouw je een persoonlijke relatie op met iemand en zo signaleer je al snel afwijkingen. Een prettig idee voor families en mantelzorgers.”

Wil je een mooie herinnering delen die je koestert als CAREGiver?

“Onlangs heb ik een terminaal zieke mevrouw verzorgd om haar man, haar mantelzorger, af en toe te ontlasten. Zij wilde niet alleen zijn en op een middag zat ik naast haar bed en heb ik urenlang haar hand vastgehouden. Dit was heel intiem. Nog diezelfde avond is mevrouw overleden. Ik heb het gevoel dat ik er tot op het laatst voor haar kon zijn, dat was een bijzondere ervaring. Het idee dat ik voor haar iets heb betekend is ook heel mooi. Het Supportteam is er daarna ook voor mij als CAREGiver. Daar kan ik mijn verhaal kwijt, wat heel belangrijk is na een intensere gebeurtenis”

Wat heb je geleerd van het werken bij Home Instead Thuisservice en welke trainingen zijn waardevol voor je geweest?

“Alle kennis die ik heb opgedaan tijdens de diverse trainingen van Home Instead is waardevol gebleken. Persoonlijk zijn het vooral de specifieke trainingen over alzheimer en dementie die mij in de dagelijkse praktijk helpen. Ik begrijp goed hoe ik met bepaald gedrag het beste om kan gaan. En dat is waardevol, omdat ik dagelijks te maken heb met senioren die een vorm van dementie hebben. Naast de trainingen doe je de meeste ervaring op in de praktijk. Ik leer nog elke dag.”

Zou je Home Instead Thuisservice aanraden als werkgever?

Zeer zeker! Ik vind het fijn dat de lijntjes heel kort zijn. Ik kan hier zelfs de directeur gemakkelijk bereiken. De sfeer is heel familiair. We maken altijd een praatje met elkaar en je bent geen nummer, er is veel onderlinge betrokkenheid. Daar ben ik heel blij mee. Ik voel me absoluut thuis binnen de organisatie en ga elke dag met veel plezier aan en naar mijn werk.”