Onderzoek naar gastvrijheid in de zorg voor senioren thuis

Terug naar overzicht

Het niet zorgen voor, maar zorgen dat

Home Instead Thuisservice ondersteunt wetenschappelijk onderzoek naar gastvrijheid in de zorg voor senioren. Het is de eerste keer dat een onderzoek naar dit onderwerp in Nederland plaatsvindt. Edgar Keehnen, oprichter van het marketingadviesbureau Grey Ocean AGEnSee, specialist in seniorenmarketing en auteur van meerdere boeken over dit thema, voert het promotieonderzoek Hospitality Instead ofwel Gastvrijheid in de zorg voor senioren uit aan de PhDSchool van Nyenrode Business Universiteit.

Seniorenmarketingdeskundige Keehnen onderzoekt wat de kritische succesfactoren zijn voor het welzijn van senioren en hoe gastvrijheid daaraan bijdraagt. Voor Home Instead is dit een belangrijk onderzoek, omdat de organisatie sinds jaar en dag de klanten niet ziet als patiënten of cliënten, maar in de eerste plaats als mensen die zo lang mogelijk zelfstandig en onafhankelijk in hun vertrouwde thuisomgeving willen blijven wonen. We zijn bij hen te gast en daarom spreken we over klanten.

Het onderzoek is tweeledig en een combinatie van literatuur- en kwalitatief onderzoek. Met een bijbehorende paneldiscussie onder leiding van Edgar Keehnen zijn directieleden van organisaties als Landal GreenParks, Carlton Hotel Collection, Valuas Zorggroep, Schiphol, Jaarbeurs Utrecht en Zorgcooperatie Hooge Loon aangeschoven. Allemaal deelnemers met een scherpe blik op gastvrijheid. Een paneldiscussie met als doel de perceptie te achterhalen over het begrip gastvrijheid en de betekenis voor senioren.

Wat is gastvrijheid?

Wat is gastvrijheid? Het begrip gastvrijheid roept onbewust associaties op met de horeca en Leisure sector. Het op gemak stellen van mensen en deze van dienst zijn. Maar waar mensen zijn, is gastvrijheid nodig. Hoe maak je verbinding met senioren? En zorg je met oprechte betrokkenheid en aandacht dat je aan hun verwachtingen kan voldoen?

 “Gastvrijheid begint met de relatie” zoals Esther van Dalen, bestuurder van Zorggroep de Laren dit benoemt.

 “In de zorg voor senioren gaat het niet om zorgen voor, maar om zorgen dat.” – Joost Smit, bestuurder ProSenectute.

“Gastvrijheid moet in het DNA van je organisatie zitten.” - Nicole Wilkes- Kindt, bestuurder Home Instead Nederland

Voor elk type organisatie is gastvrijheid belangrijk. Dit kan gaan om logistieke processen, de relatie met de klant, maar ook dat deze klant zich overal welkom en gehoord voelt. Gastvrijheid is persoonlijk. Het komt duidelijk naar voren tijdens de paneldiscussie dat gastvrijheid verder gaat dan service en dan vele organisaties onderkennen dat hier nog enorme verbeteringen in aan te brengen zijn, om je als (zorg)organisatie te kunnen onderscheiden op het gebied van gastvrijheid.

Verdere resultaten van het onderzoek

Het promotieonderzoek van Edgar Keehnen naar gastvrijheid in de zorg voor senioren thuis moet zorgen voor een wetenschappelijke onderbouwing van de dienstverlening door en visie op zorg voor senioren thuis van Home Instead. Het literatuuronderzoek, met onderbouwing van wetenschappelijk artikelen op het gebied van ‘Home Care’, is afgerond en het kwalitatieve/veldonderzoek is opgedeeld in 2 onderdelen. Naast de paneldiscussie worden CAREGivers, medewerkers van Home Instead Meijerij Den Bosch en Home Instead Enschede, geïnterviewd over gastvrijheid in de zorg voor senioren thuis. Inzicht in deze resultaten zullen we naar verwachting in 2022 delen.

Kunnen wij u helpen?

Bel ons gerust met uw vragen of bekijk onze vacatures.