Onze visie op goed werkgeverschap

Terug naar overzicht

De belangrijkste schakel binnen onze organisatie. Dat zijn de medewerkers! Verspreid over het hele land zetten 3.000 medewerkers zich in om het leven van senioren thuis veiliger en comfortabeler te maken. Wij geloven dat succes begint bij goed werkgeverschap en werkplezier. Dat je kunt werken in een fijne omgeving waar in je je gewaardeerd en ondersteund voelt. Maar wat maakt een omgeving prettig? En wat is er nodig om als medewerker de juiste waardering en ondersteuning te ontvangen? In onze rubriek ‘Onze visie op goed werkgeverschap’ vertellen Franchiseondernemers over hoe zij de verbinding maken en houden met de medewerkers. Geven zij hun kijk op goed werkgeverschap en lichten ze uit wat de kracht is van persoonlijke en professionele ontwikkeling.

Werkomgeving
Hoe zou je jullie team van CAREGivers en Supportteammedewerkers in Rotterdam omschrijven?

De CAREGivers en de medewerkers op kantoor zijn zeer betrokken. Zij doen er alles aan doen om senioren de beste zorg thuis te geven; zorg die zij ook verdienen.

Als team doen we er alles aan om het leven van de senior en de mantelzorger prettiger te maken. De inzet is groot en de uitwerking enorm betekenisvol. De medewerkers hebben een groot verantwoordelijkheidsbesef en een groot hart.

Dat zien we ook terug op onze kantoren in Capelle aan den IJssel en Ridderkerk. Er wordt hard gewerkt, maar er is ook altijd een luisterend oor of een welgemeend advies. Uiteraard ontbreekt de Rotterdamse humor niet.

 

Werkplezier
Wat is de definitie van werkplezier volgens jullie?

Fluitend naar je werk gaan, is belangrijk voor ons. Onze medewerkers worden blij als ze van betekenis kunnen zijn voor een ander. Dat is hun innerlijke drijfveer. Belangrijk is dat we de tijd nemen voor elkaar. Een open cultuur. Waarbij we niet spreken over elkaar, maar met elkaar. De lijnen zijn kort en toegankelijk. Zo staat het Supportteam op kantoor 24/7 klaar. Voor de klant én de medewerker.

De beleving van de medewerker is de belangrijkste graadmeter als het gaat om werkplezier. Ieder jaar meten we dat via jaarlijkse medewerkertevredenheidsonderzoek plaats. Medewerkers geven Home Instead als werkgever een gemiddeld rapportcijfer van een 8,4 in het medewerkertevredenheidsonderzoek.

De medewerkers staan op de eerste plaats. De CAREGivers maar ook het Supportteam. We vinden het belangrijk om de CAREGiver de ruimte te geven om te kunnen werken vanuit het hart. Om zo hét verschil te maken bij senioren thuis. Daarom is niet alleen de medewerktevredenheid hoog, ook de klanten geven hoge scores op de tevredenheid. Tevreden medewerkers leiden tenslotte tot tevreden klanten en andersom!

Verbinding
De kracht van verbinding. Waarom is het zo belangrijk om deze met de CAREGivers en Supportteammedewerkers te maken en te behouden? En hoe doen jullie dat?

Wij zijn er trots op dat CAREGivers lang bij ons werken. Dat komt mede doordat we een actieve ondernemingsraad (OR) hebben, die ons van raad en daad voorziet. De OR vangt signalen op vanuit het veld op die wij niet opgemerkt hebben. Belangrijke informatie die voor ons altijd de prioriteit krijgt.

De medewerkers op kantoor zijn er zich allen van bewust hoe het werk van de CAREGiver eruitziet. Zij kunnen zich goed verplaatsen in de wereld van de CAREGiver, kennen hen persoonlijk en hebben veel contact met hen. De betrokkenheid is groot. Het Supportteam kent de persoonlijke wensen van de CAREGiver en kan hier ook op inspelen. Dit maakt mede dat de CAREGiver zich gehoord voelt.

Feedback
Hoe zorgen jullie ervoor dat de CAREGivers en Supportteammedewerkers medewerker zich gehoord voelen? 

De CAREGivers weten dat zij de belangrijkste schakel zijn binnen de organisatie.

We spreken de waardering regelmatig uit en zorgen voor voldoende ruimte voor het geven vaan feedback. Door de HR-coördinatoren worden signalen opgepakt. Signalen die kunnen leiden tot een goed gesprek. Juist door de korte lijnen willen we de drempel verlagen voor het geven van feedback. We vinden het belangrijk om feedback tijdig op te pakken en geven graag terug hoe we het hebben opgepakt.

Waardering
Hoe laten jullie zien dat de CAREGivers en het Supportteam gewaardeerd worden?

Naast vakinhoudelijke trainingen, worden er elk jaar een 4-tal bijeenkomsten georganiseerd, van een barbecue tot een eenvoudige borrel. Uiteraard mag een kerstgeschenk niet ontbreken en hebben we tijdens Corona bloemen rondgebracht als extra waardering.

We laten onze waardering ook zien door de CAREGivers maandelijks een netto-vergoeding te geven. Dit is onder andere voor het gebruik van hun eigen telefoon, maar ook als tegemoetkoming voor extra uren. Ook de uren die de CAREGivers aan training besteden worden volledig vergoed.

Opleiding
De trainingen geven het vertrouwen om vanaf de start zelfverzekerd aan de slag te gaan. Waarom is dit zo belangrijk?

Als organisatie zijn we specialist op het gebied van dementie. Vaak hebben onze CAREGivers geen specifieke opleiding hiervoor gehad. Na een selectieprocedure volgt de CAREGiver een basistraining. Tijdens de basistraining geven we de CAREGiver de juiste handvatten mee die nodig zijn om de senior op een prettige en verantwoorde manier te ondersteunen. Na een aantal maanden volgt de Alzheimer CARE-training. De trainingen worden gevolgd met collega-CAREGivers. Zodat onderling ervaring uitgewisseld kan worden.

Kunnen jullie uitleggen waarom deze training de juiste handvatten biedt aan de CAREGiver om met vertrouwen aan de slag te gaan bij senioren thuis?

Op 1 januari 2023 zijn we gestart met de uitgebreidere variant van de basistraining. Wij zijn ervan overtuigd dat dit bijdraagt aan een nog betere voorbereiding van de CAREGiver. Wij bieden hen hiermee een volledige gecertificeerd traject aan.

Toekomst
Zijn er nog bepaalde toekomstdromen als het gaat om het vergroten van werkplezier voor de medewerker?

Die zijn er altijd! De motivatie onder de medewerkers is groot. Vanuit Home Instead Rotterdam vinden we het belangrijk dat de medewerker ook de eigen grenzen bewaakt. Wij gunnen alle medewerkers een goede balans tussen geven en nemen, werken en vrije tijd. Wil jij ook het verschil maken bij senioren thuis in Rotterdam e.o. of in een andere regio? Klik hier door naar het complete vacature overzicht.

 

Kunnen wij u helpen?

Bel ons gerust met uw vragen of bekijk onze vacatures.