Mantelzorger Luciëlle vertelt

Terug naar overzicht

Luciëlle en haar zus wonen samen met hun moeder in het ouderlijk huis. Samen dragen zij de zorg voor hun moeder. “Ons mam wilde niet naar een verzorgingshuis en wij wilden haar ook niet missen.” Enkel de ondersteuning van de reguliere thuiszorg was niet meer passend. De zorg alleen dragen geen optie. Via de mantelzorgmakelaar werd Luciëlle geattendeerd op Home Instead. Met een gerust hart kunnen de zussen nu rekenen op de ondersteuning van een vast gezicht. Benieuwd wat dit voor hen als mantelzorgers betekent en hoe de komst van de CAREGivers hét verschil maakt in het leven van hen maar ook in dat hun moeder? Mantelzorger en dochter Luciëlle vertelt het graag!

Luciëlle wat fijn dat je jullie ervaring met ons wil delen. Op welke manier zijn jullie bij Home Instead terechtgekomen? Wat heeft jullie doen besluiten om ondersteuning te zoeken?

“Al jaren kregen we ondersteuning van de reguliere thuiszorg. Onze moeder wil graag dat de dingen op haar eigen tempo gaan. Met geduld en voldoende tijd. Het lukte niet langer om dit enkel met de reguliere thuiszorg te realiseren. Zeker niet toen zij haar ruggenwervel en stuit brak na een val. Voor ons als dochters werd de zorg voor onze moeder een steeds grotere uitdaging. We konden haar niet lang meer alleen laten en de zorgen waren groot. Het was de mantelzorgmakelaar die ons destijds attendeerde op Home Instead. Niet veel later kwam klantcoördinator Kirsten van Home Instead Thuisservice Meierij Den Bosch bij ons langs.”

“Het eerste contact met Kirsten verliep direct heel soepel”, vertelt Luciëlle. “Kirsten nam de tijd en we voelden ons direct begrepen. We vertelden haar waar we tegenaan liepen. Zo voelden we ons ontzettend bezwaard als we aan het werk waren en we belden wel tien keer per dag naar huis om te horen of alles nog goed ging met ons mam.”

“Kirsten begreep dat we als mantelzorgers hulp nodig hadden. Onze moeder wilde niet naar een verzorgingshuis. Wij wilden haar ook thuis houden. Tegelijkertijd konden wij haar niet voldoende ondersteuning geven en we zagen de mogelijkheden niet meer. Kirsten liet ons deze mogelijkheden wel zien. Onze oren en ogen gingen wijd open; dit is precies wat we nodig hebben!”

Inzicht in de mogelijkheden
“Kirsten gaf inzicht in de mogelijkheden. Zo wisten we al snel hoeveel uren per week een CAREGiver ons ondersteuning zou kunnen bieden. De invulling van deze uren werd besproken en Kirsten legde duidelijk uit waar de CAREGiver wel en niet in kan ondersteunen. Er is veel mogelijk, maar de CAREGiver voert bijvoorbeeld geen medische handelingen uit. Samen brachten we in kaart wat er nodig is om ons mam een zo prettig mogelijk thuis te kunnen bieden. Het is mooi om te zien dat er rekening gehouden wordt met het maken van de juiste match tussen de senior en de CAREGiver. Onze moeder ervaart dit ook zo”, concludeert Luciëlle.

“Iedere CAREGiver heeft haar eigen aanpak en precies dat vindt ons mam zo leuk!”
“De CAREGivers zijn vaste gezichten en hebben allemaal hetzelfde doel namelijk om ons mam een zo fijn mogelijk thuis te geven. In grote lijnen doen zij hetzelfde. De aanpak is bij ieder anders en eigen. Precies dat is wat mijn moeder ook zo leuk vindt. Zo bakt Ellen de lekkerste pannenkoeken en op vrijdag gaat ze met Anky graag kaarten maken of wandelen. Activiteiten die altijd een achterliggende gedachte hebben. Het is belangrijk dat onze moeder voldoende eet, omdat ze moet aankomen. Door iets lekkers klaar te maken en samen een eetmoment te creëren stimuleert het onze moeder om beter te eten. De activiteiten die zij onderneemt met de CAREGivers geven structuur en ritme aan haar week.”

Weten dat er iemand is brengt rust

“Het weten dat de CAREGiver er is, brengt ons als mantelzorger rust. Ons mam is niet meer zoveel alleen. De uren die we nu nog als mantelzorgers moeten overbruggen zijn er nog maar een paar op een dag. Het geeft ons de rust om te kunnen werken. Voorheen dacht ik; ‘Wat zou er vandaag weer gaan gebeuren?’ We belden veel en als ik haar niet te pakken kreeg dan was ik direct ongerust. Die onrust is nu grotendeels weg.”

Op welke manier merken jullie dat de CAREGiver betrokken is?

“Door de aandacht, de tijd en de interesse die er is. Als gezin waren en zijn we grote liefhebbers van mini shetlandpony’s. Mijn ouders hebben ze vroeger samen altijd gehad. Mijn zus en ik zetten deze hobby voort. We gaan regelmatig met de pony’s naar keuringen net zoals onze ouders dat deden. Onze moeder is enorm betrokken en het liefst zou ze overal mee naar toe gaan, maar dat was de laatste periode een grote uitdaging. Door de komst van de CAREGivers kan ze wel naar de pony’s toe. Haar grote passie! Onze moeder in de rolstoel en de CAREGiver duwt haar voort.

Meedenken in oplossingen
“Afgelopen augustus hebben we geprobeerd om onze moeder mee te nemen naar een keuring. Mensen uit de buurt hielpen ons want mijn zus en ik zijn op zo’n dag te druk met de pony’s om voldoende aandacht aan onze moeder te kunnen geven. Dit is die dag helaas niet goed gegaan. Eenmaal thuis hoorde de CAREGiver dit verhaal en zei; Als CAREGivers mogen wij deze ondersteuning ook bieden. Laat mij de volgende keer meegaan!

Ik belde naar klantcoördinator Kirsten om af te stemmen hoe we dit kunnen organiseren en in september was het zover… Opnieuw ging onze moeder mee naar de keuring maar dit keer mét de CAREGiver. Het was een groot succes! De CAREGiver was er net zo vol van als ons mam. En mijn zus en ik konden ons met een gerust hart focussen op de pony’s. Inmiddels zijn meerdere CAREGivers enthousiast om nog eens met ons mee te gaan naar de keuring. Juist dat stukje enthousiasme is zo leuk om te zien.”

“Het brengt onze moeder zoveel goeds om er weer echt bij te horen op dit soort dagen.”

De CAREGiver is onderdeel van ons gezin

“In 2023 hopen we nog een aantal van dit soort uitstapjes te kunnen maken. Het brengt onze moeder zoveel goeds om er weer echt bij te horen op dit soort dagen. De match voelt ook als wederzijds. Zo gaf de CAREGiver die meeging naar de keuring ook aan dat ze zich helemaal opgenomen voelde in de groep. Ze is echt onderdeel van ons gezin. Kom ik onverwachts wat eerder thuis van werk dan drink ik een kopje thee mee en voel ik mij ook even ontzorgd.”

Beneden is het domein van de CAREGivers en boven die van ons

“Omdat mijn zus en ik samenwonen met onze moeder hebben we wel afspraken gemaakt met de CAREGivers. Beneden is het domein van de CAREGivers en boven die van ons. Een mooi compromis zodat wij als dochters ook nog een eigen plekje hebben.

Het is fijn dat de ondersteuning van de CAREGivers kan worden afgestemd naar wens. Met de feestdagen hebben we zelf meer tijd en dan vinden we het prettiger om zelf meer te doen als gezin. Het is fijn dat de lijnen met het Supportteam kort zijn om dit soort dingen af te kunnen stemmen. We weten dat we 24/7 beroep kunnen doen op het Supportteam, maar gelukkig hebben we nog geen noodgevallen gehad.”

Zouden jullie Home Instead aanbevelen bij andere mantelzorgers en waarom?

“Zeer zeker! Het heeft ons rust gegeven! Mijn zus en ik kunnen weer activiteiten ondernemen. Een dagje weg? Die mogelijkheid is er. Regelmatig attenderen wij anderen op Home Instead. Wat ik zelf erg prettig vind is dat de CAREGiver ook een luisterend oor heeft voor ons als mantelzorger. Dat heb je soms echt even nodig. Als ons mam het maar goed heeft, daar doen we het voor!”

Kunnen wij u helpen?

Bel ons gerust met uw vragen of bekijk onze vacatures.