Kracht van CAREGiver John

Terug naar overzicht

“Voor mijn vijftigste wilde ik het roer omgooien. Terug naar de zorg. Datgene doen wat mij echt voldoening geeft.” Inmiddels is John ruim 1,5 jaar CAREGiver bij Home Instead Thuisservice Noord en Midden Veluwe. Benieuwd hoe John, als één van de weinige mannelijke CAREGivers, zijn werk als CAREGiver ervaart? En ben je benieuwd hoe hij met kennis, kunde en humor het verschil bij senioren thuis weet te maken? Hij vertelt het je graag op onze website!

John, wat fijn dat je jouw ervaring met ons wilt delen! Je bent CAREGiver bij Home Instead Thuisservice, hoe en wanneer ben je hier terechtgekomen?

“Sinds december 2021 ben ik werkzaam als CAREGiver. Voor die tijd had ik een beroep dat lichamelijk zwaar was en het verlangen om meer voldoening uit mijn werk te halen nam toe. In het verleden heb ik een aantal jaren in de jeugdzorg gewerkt. Ik realiseerde me dat ik terug wilde naar de zorg omdat ik daar destijds meer mijn voldoening uithaalde. Tijdens de oriëntatie kwam ik een advertentie tegen van een informatiebijeenkomst voor potentiële CAREGivers. Dit bracht het balletje aan het rollen. De visie van Home Instead sprak me direct aan. Na de selectieprocedure en basistraining was het zover: Mijn eerste dag als CAREGiver!”

Op welke manier haal jij voldoening uit je werk?
“Een stralend gezicht van een senior maakt mijn dag! Het is een gevoel van waardering en dankbaarheid. Het geeft me plezier om mensen te helpen en hen te betrekken bij de dagelijkse activiteiten. Als CAREGiver bied ik verschillende vormen van ondersteuning. Zelf kom ik vooral voor metgezelschap of voor assistentie bij de dagelijkse levensverrichtingen (ADL). Zoals hulp bij het douchen of het in en uit bed gaan. De meeste klanten hebben een vorm van dementie, dat kan uitdagende situaties met zich meebrengen. Wanneer ik dan met humor toch een lach op het gezicht kan toveren ben ik tevreden! Door samen te kijken naar wat er nog wel mogelijk is geef ik het leven thuis zo meer kleur.”

Op welke manier bouw je een band op met de klanten? En waarom is dit volgens jou zo belangrijk?
“Het is belangrijk om vertrouwen uit te stralen naar de klant, en dat vertrouwen moet je verdienen. Als CAREGiver ben ik bij de senior te gast en volg ik het tempo van meneer of mevrouw. Het is essentieel om goed te luisteren naar de specifieke wensen van de klant en ervoor te zorgen dat ik mijn afspraken nakom. Ik ben voor de klant niet zomaar een medewerker. Ze kennen mij, ik ben John, een vast en bekend gezicht. Dit geeft een gevoel van rust en vertrouwen. De klant weet dat ik begrijp hoe hij of zij de dingen graag wil hebben. Of dat nu gaat om wensen over het bereiden van de maaltijd of gewoontes binnen de dagelijkse verzorging. Het Supportteam op kantoor doet altijd haar uiterste best om de hobby’s en interesses met elkaar te matchen. Dit maakt het voor mij en voor de senior makkelijker om een band op te bouwen. Als ik bijvoorbeeld van tuinieren houd en de klant trots is op zijn tuintje dan kunnen we samen aan de slag. Dat schept een band!”

Wat maakt voor jou een bezoek aan de klant geslaagd?
“Als ik merk dat de klant genoten heeft en ik écht de meerwaarde zie van mijn komst. Mensen met dementie zijn soms onrustig. Wanneer ik als vast gezicht een luisterend oor biedt, geeft dat rust. De klant kalmeert zichtbaar en mijn komst wordt op die manier enorm gewaardeerd. Daarnaast brengt mijn komst ook rust voor de mantelzorger. Zo kan hij of zij ook even de deur uit wetende dat de senior in goede handen is. Een uurtje sporten of gewoon even de deur uit kunnen. Het klinkt eenvoudig maar voor een mantelzorger die overbelast is, is zo’n moment onmisbaar. De waardering zie en hoor ik terug. ‘Bedankt dat je er was!’ of een senior die me met een grote glimlach uitzwaait. Dat is waar ik het voor doe!”

Welke gebeurtenis in je werk als CAREGiver is jou het meest bijgebleven?
“Het afscheid nemen van een klant blijft soms lang bij me. Als CAREGiver ben ik een professional maar daarnaast ben ik ook gewoon mens. Mijn werk helemaal loslaten in mijn vrije tijd lukt daardoor niet altijd. Afscheid nemen komt voor wanneer een senior verhuist naar een zorginstelling of door een overlijden. Wetende dat elke dag de laatste kan zijn maakt dat ik nog meer uit iedere dag wil halen. Voor mijzelf en de senior. Bij een ingrijpende gebeurtenis zoals een afscheid kan ik altijd terecht bij de dames van het Supportteam als dat nodig is. En ook voor minder ingrijpende gebeurtenissen zijn ze er. Andersom bellen ze mij ook om te polsen hoe het met mij gaat en of ze me nog ergens bij kunnen ondersteunen.”

Welke toegevoegde waarde heeft het voor de klant en mantelzorger dat de CAREGivers van Home Instead op de gewenste en vaste tijden langskomen?
“Het is een stukje structuur dat belangrijk is voor de klant. Zeker bij dementie. Tegelijkertijd is dit ook van groot belang voor de mantelzorger. Hij of zij moet ervan op aan kunnen dat ik er op tijd ben. Zo kan de mantelzorger op de tijden dat ik er ben ook iets anders plannen.”

Hoe brengt de komst van jou als CAREGiver structuur in het leven en welzijn van de senior? En waarom is dit zo belangrijk?
“Dankzij mijn komst kan ik er o.a. voor zorgen dat de senior het dag- en nachtritme behoudt. Wanneer dat niet zo is, merk ik dat de senior sneller geneigd is om overdag bijvoorbeeld veel op de bank te slapen. Vervolgens staat dit de nachtrust van de senior in de weg en dat maakt dat het ritme verschuift of helemaal ontbreekt. Door mijn komst wordt deze structuur teruggebracht. Zo ondersteun ik bij het douchen, aankleden en hanteren we vaste etenstijden. Dat brengt naast structuur ook rust.  Wetende wat er komen gaat. Dit ritme maakt het ook makkelijker voor de senior om bijvoorbeeld op tijd de medicatie in te nemen.”

Wat heb je geleerd van het werken bij Home Instead Thuisservice en welke trainingen zijn het meest waardevol voor je geweest?
“Ik heb de ADL-training (Algemene Dagelijkse Levensverrichtingen) en de eerste Alzheimer CARE training afgerond. Beide waardevolle trainingen die me goede handvatten bieden om de juiste ondersteuning aan de senior te kunnen bieden. De meeste ervaring doe ik op bij de senior thuis en ik leer veel van collega’s. Via de app kan ik eenvoudig rapporteren over mijn bezoek aan de senior. Hier lees ik ook de rapportages terug van mijn CAREGiver collega’s die bij dezelfde senior komen. Lezen hoe de ander omgaat met een situatie, kan heel fijn zijn. De eerste keren zijn altijd even wennen maar dat hoort erbij. Het belangrijkste vind ik dat de regie altijd bij de klant blijft liggen en dat ik goed blijf luisteren wat de klant van mij verwacht En… vergeet nooit om samen te blijven lachen”

Als CAREGiver heb je ook een adviserende en signalerende rol. Kun je hier een voorbeeld van geven?
“Als ik zie dat de klant achteruitgaat of wanneer er aanpassingen nodig zijn in huis om de situatie verantwoord en veilig te houden. Wanneer ik hoor dat de senior aangeeft dat hij gevallen is, vind ik het belangrijk om samen te bespreken waardoor dat gekomen is. Dit kan al iets eenvoudigs zijn zoals losliggende kleedjes.”

“Ik geef dit soort situaties ook altijd aan in de rapportage en kaart het aan bij het Supportteam. Zij zorgen dat hier op de juiste manier, adequaat op wordt gereageerd. Zelf probeer ik ook altijd mee te denken. Vorig jaar werden de rookmelders verplicht. Zelf zag ik toen vaak bij de senior de rookmelder op tafel liggen. Voor mij is het een fluitje van een cent om deze even met de schroefmachine op te hangen. Zo kan ik ook met kleine handelingen bijdragen aan een veiligere thuisomgeving.”

Hoe ervaar je dat je wordt gewaardeerd in je werk door de klanten en je werkgever?
“De waardering komt vanuit meerdere kanten. De mantelzorger die me bedankt. De klant die me met een glimlach uitzwaait. Of de klantcoördinator die me een compliment geeft. Dit maakt dat mijn drijfkracht alleen maar verder groeit, ik voel dat mijn werk impact maakt. Dit alles geeft mijn werk nog meer betekenis.”

Zou je Home Instead Thuisservice aanraden als werkgever?
“Jazeker! Home Instead is een fijne organisatie om voor te werken. Met een duidelijke structuur. Ik weet precies bij wie ik, voor wat, terecht kan. De lijnen zijn kort en iedereen is even behulpzaam.”

Ook het verschil maken in de wereld van ouderenzorg?
Wil jij net als John ook het verschil maken in de wereld van ouderenzorg? Dat kan! CAREGivers van Home Instead bieden ‘metgezelschap’, hulp in & om huis en persoonlijke verzorging. De ondersteuning is aangepast aan de persoonlijke behoefte en is afgestemd op de individuele wensen van de senior in zijn of haar omgeving. Daarnaast bieden onze CAREGivers ook intensieve ondersteuning in de laatste levensfase en begeleiding bij dementie en chronische aandoeningen.  

Benieuwd naar de vacature? Klik hier en solliciteer direct.

Kunnen wij u helpen?

Bel ons gerust met uw vragen of bekijk onze vacatures.