Hermien Peters

Terug naar overzicht

“Ik richt me op de care voor onze CAREGivers”

Na bijna 30 jaar als leerkracht op een Montessori basisschool te hebben gewerkt, wilde Hermien iets anders. “In juli 2017 ben ik als CAREGiver bij de Home Instead vestiging in Apeldoorn gestart. De basis vanuit het Montessori is ‘help mij het zelf te doen’. Dat is ook bij ons van toepassing: de mens staat altijd centraal. Vanaf dag 1 voelde dit zo goed. Als CAREGiver heb ik zoveel mooie en dierbare ontmoetingen gehad. Dit werk sluit naadloos aan bij hoe ik in het leven sta.”

“Belangrijk zijn de ruimte, vrijheid en het vertrouwen die Home Instead biedt. Een liefdevolle werkplek en voor mij een droombaan met fijne collega’s, die dezelfde focus hebben. Het was een grote stap om het onderwijs achter me te laten. Ik heb er lang met veel plezier gewerkt. Spannend ook, want ik wist nog niet precies wat ik wilde. Voordat ik hier begon, heb ik bij verzorgingshuis Markenheem een tijdje als vertrouwenspersoon gewerkt. Daar bezocht ik ook bewoners op hun kamer. Ik heb naar hen geluisterd, met ze gepraat, gezongen, gebeden en we hebben stil naast elkaar gezeten. Dan zit in je een soort van bubbel en de wereld daaromheen bestaat voor even niet. Door er alleen al te zijn, maak je zo’n groot verschil. Op die momenten heb ik vaak gedacht: ‘als ik van luisteren toch mijn beroep kan maken’. Ieder mens heeft de behoefte gehoord en gezien te worden.”

Denken in mogelijkheden

“Ouderdom is een levensfase waar vaak meer ondersteuning nodig is. Als CAREGiver help je met aankleden, boodschappen doen, mee te gaan naar een ziekenhuisafspraak of een bezoek aan een familielid, kind of vriend/vriendin. De zorg van Home Instead wordt aangepast aan de vraag van onze klant en daarmee maken we het verschil. Met het team bekijken we, wat de ander nodig heeft en hoe dat het beste kan worden ingevuld. Het vertrekpunt is altijd wat er mogelijk is. Naast de niet medische zorg die we bieden, staat oprechte aandacht en het opbouwen van een vertrouwensband centraal. Iemand laat je toe in hun huis op vaak de meest kwetsbare momenten. Respect en oog voor detail is belangrijk. Daarbij werken we niet gehaast, maar nemen de tijd.”

CARE voor CAREGivers

Sinds 1 maart 2021 is Hermien CAREGiver coördinator bij de vestiging Apeldoorn. “Ik richt me op de care voor de CAREGivers. Naast een luisterend oor, regel ik voor hen de randvoorwaarden. Ik heb een aannameprocedure opgesteld en met mijn collega Marie Louise een ABC voor nieuwe CAREGivers, zodat ze de organisatie goed leren kennen. Daarnaast plan ik op dit moment afspraken in, om te weten hoe het met ze gaat. Je kunt pas groeien en tot je recht komen, als er ook ruimte voor is. Dat komt henzelf en onze klant ten goede. Dat onze zorg gewaardeerd wordt, laat de gemiddelde klantscore van 9,5 op Zorgkaart Nederland zien.”


Visitekaartje voor Home Instead

“Waar let ik op bij aannemen van CAREGivers? De eerste kennismaking is vaak een telefoongesprek. Daarbij laat ik graag de ander aan het woord. Hoe zijn ze bij ons terechtgekomen en wat spreekt ze aan in dit werk? Maar ook hoe kijken zij naar het ouder worden en wat is belangrijk bij het geven van zorg. Daarna volgt het sollicitatiegesprek. Het is belangrijk, dat iemand dicht bij zichzelf blijft en zich goed kan verplaatsen in de vaak gevoelige situaties waar je in terecht komt. Samen met het supportteam hebben CAREGivers een hele belangrijke functie. Zij zijn het visitekaartje van Home Instead en ook onze oren en ogen om de beste zorg te geven.“

Bijzondere momenten

“Jaren geleden heb ik een burn-out gehad. Soms zijn er diepe dalen nodig om te besluiten dat je het anders wilt. Voor mij gaat om de verbinding met de ander. Ik ervaar dat ook als ik aan het werk ben bij klanten. Zoals vanochtend. Ik zat op de rand van het bed van een klant met mijn mondkapje op en handschoenen aan. Hij pakte mijn handen en constateerde dat het ‘deerntje’ koude handen had. Ik luister graag naar de kleine, dagelijkse dingen die ze bezighouden. Maar ook de vele bijzondere verhalen, over dat wat ze gelukkig of verdrietig maakt. Twee jaar geleden overleed één van mijn eerste klanten. Dat ik in het laatste deel van zijn leven nog wat voor hem kon betekenen, was heel belangrijk zo liet hij meerdere keren weten. Vorig jaar heb ik zijn graf opgezocht, het sneeuwde zachtjes. Er lag nog geen steen op en ik had verder niets bij me. Alleen een pepermuntje in mijn jaszak. Dat heb ik op de contouren van het graf gelegd. Het voelde speciaal om nog even tegen hem te praten.”

Kunnen wij u helpen?

Bel ons gerust met uw vragen of bekijk onze vacatures.