Hoe ga je als CAREGiver te werk tijdens de coronacrisis? CAREGiver Ingrid vertelt er graag over...

Terug naar overzicht

Hoe ga je als CAREGiver te werk tijdens de coronacrisis? CAREGiver Ingrid van Home Instead Thuisservice Den Haag vertelt wat de invloed is van het coronavirus op haar dagelijkse bezoeken bij de mensen thuis. Hoe zij omgaat met het hanteren en naleven van de maatregelen en wat voor impact deze situatie heeft op haar relatie met de klant.

Ook in deze tijden sta jij klaar als CAREGiver, kun je vertellen hoe een bezoek er in deze verwarrende periode aan toe gaat?

“Wat eerst gewoon was, kan nu niet altijd meer. Voorlopig geen handen schudden of een omhelzing. Klanten, waarbij de verbale communicatie (door dementie of doofheid) wegvalt, hebben soms juist behoefte aan een knuffel en/of nabijheid. Nu is er vooral afstand. De band was en is goed; in de basis is het contact hetzelfde. De hygiëne is altijd al belangrijk, maar nu nog meer.”

“Het roept gemengde gevoelens op, bij ons als CAREGivers, maar zeker ook bij onze klanten. Voor de veelal kwetsbare senioren kan het erg verwarrend zijn. Sommige klanten maken zich grote zorgen en er zijn ook klanten die de ernst van de situatie niet begrijpen. Des te belangrijker vind ik het om openheid en eerlijkheid te bieden naar de klant en situaties uit te leggen. Op gepaste afstand en inachtneming van de maatregelen van het RIVM bespreken we samen wat de verwachtingen zijn en de gevoelens die daarbij komen kijken. Juist in een periode van angst, onzekerheid en het beperken van sociale contacten is de komst van ons als vertrouwd gezicht belangrijker dan ooit.”

Het vertrouwde gezicht zou ik graag voor elk van mijn klanten willen zijn in een periode als deze.

“Het vertrouwde gezicht zou ik graag voor elk van mijn klanten willen zijn in een periode als deze. Er zijn ook klanten die ik nu, vanwege het sluiten van de instelling, niet kan bezoeken om veiligheidsredenen. Nu houden we contact via een kaart of anderszins om toch het gevoel van samenzijn over te brengen. Momenteel ben ik bijvoorbeeld bezig met het maken van een snoezelkleed voor één van mijn klanten in het verpleeghuis. Een snoezelkleed kan een uitkomst zijn voor bijvoorbeeld mensen met dementie. Het voelen van de zachte stoffen en verschillende structuren biedt een moment van ontspanning.”

 Het snoezelkleed dat CAREGiver Ingrid maakt voor haar klant in het verpleeghuis

“Nu is er weer rust”

“Ik merk dat het emotioneel veel doet. Deze periode kan oude herinneringen oproepen. Wanneer ik als CAREGiver een luisterend oor kan bieden voel ik de opluchting bij de klant. ‘Nu is er weer rust’ gaf een klant aan.”

Een klein en vast team is nu een groot voordeel

“Vanuit Home Instead Thuisservice Den Haag werken we altijd met een klein en vast team, dat is nu écht een groot voordeel. We zijn vertrouwde gezichten, die ook nu mogen helpen bij alle niet-medische handelingen in de thuissituatie, dat zie ik als een groot goed. Juist nu is het belangrijk dat de klant geen (extra) mensen van buitenaf in huis toelaat. Als CAREGiver kunnen we een gedeelte van de mantelzorg opvangen zoals het support bij het huishouden en de hulp bij het doen van boodschappen. We zorgen voor het stukje sociaal contact, we overleggen over de mogelijkheden en we delen veel. Het is niet alleen heel prettig voor de klant, ook voor de mantelzorger. Het brengt rust en veiligheid. Tegelijkertijd voorkomen we hiermee ook dat de klant afhankelijk wordt van diverse buurtbewoners en we voorkomen nieuwe in- en uitloopcontacten.”

Wat voor gevoel geeft het jou als CAREGiver om ook in deze tijd er voor de klant te zijn?

“Het is een mix aan gevoelens. Natuurlijk ben ik ook bezorgd, maar iemand helpen zit in mijn aard, dat is waar ik mijn energie en kracht uithaal. Als zorggever of begeleider ben je er, dus ook nu, met alle risico’s die daarbij horen. Ik voel een grote verantwoordelijkheid naar mijzelf, naar mijn klanten en naar mijn naasten toe. Dit raakt onze maatschappij op allerlei fronten. Mijn netwerkwereld heb ik bewust zeer verkleind, het risico beperk ik daar waar haalbaar is en ik let enorm op mijn fysieke gesteldheid. Deze continue alertheid is pittig en vraagt veel energie. Tevens kies ik ervoor om desgewenst extra uren te draaien bij mijn bestaande klanten, wanneer dat in deze periode nodig is.”

“Tot slot wens ik ieder een goede blijvende gezondheid toe. Sterkte allen. Zorg goed voor jezelf én voor elkaar!”

 

Kunnen wij u helpen?

Bel ons gerust met uw vragen of bekijk onze vacatures.