Extreme hitte? 5 tips om senioren door de hitte te helpen!

Warme zomerdagen, weinig wind en hoge temperaturen. Misschien kun je er zelf geen genoeg van krijgen en geniet je van het zomerzonnetje. Voor veel senioren kan het lastig zijn om het hoofd op deze dagen koel te houden, terwijl dat juist zo belangrijk is om bijvoorbeeld uitdroging te voorkomen.Vanuit Home Instead Thuisservice delen we daarom graag 5 tips die je als mantelzorger, CAREGiver of als familielid direct kunt toepassen. 

1. Vocht, vocht en nog eens vocht 

Op warme dagen hebben senioren een afname van de hoeveelheid water in hun lichaam, het binnenkrijgen van voldoende vocht is daarom nog belangrijker. Daarbij hebben senioren vaak een minder dorstgevoel waardoor ze vaak vergeten om voldoende te drinken. De nieren werken minder goed, vocht en zout worden hierdoor minder goed worden vastgehouden. Kortom; de behoefte naar voldoende vocht is zeker bij senioren erg groot. Volgens de Nederlandse Voedingsraad is voor ouderen minimaal 1.700 milliliter vocht per dag noodzakelijk. Probeer om zoveel mogelijk water aan te bieden op verschillende momenten van de dag. Kleine hoeveelheden worden makkelijker opgenomen dan een paar keer een grote hoeveelheid. Sommige senioren vinden het lastig om voldoende water te drinken. Je kunt bijvoorbeeld ook kiezen voor alternatieven zoals; tomatensap, bouillon of yoghurt. 

2. Kies voor plantaardige materialen

Het klinkt misschien simpel, maar het dragen van de juiste kleding op warme dagen kan een wereld van verschil maken. Het gaat hierbij er niet alleen om wat het kledingstuk is, ook het materiaal waarvan het gemaakt is. Wist je bijvoorbeeld dat natuurlijke materialen zoals katoen en linnen hoge isolerende eigenschappen hebben? Een dunne lange katoenen broek is bijvoorbeeld veel comfortabeler dan een kortere synthetische broek. 

3. Zorg voor continue verkoeling

Het bieden van continue verkoeling kan simpeler zijn dan je denkt. Maak gebruik van een ventilator, maak het gezicht, de hals en de polsen van de senior nat met een koud washandje of maak een voetenbadje voor extra verkoeling. 

4. Zorg voor het juiste bedlinnen

Ook ‘s avonds en ‘s nachts kan de warmte soms lastig uit het huis trekken. Overweeg een zomerdekbed dat beter isoleert. Hiermee voorkom je bijvoorbeeld ook struikelgevaar van dekbedden die naast het bed liggen vanwege de warmte. Je kunt er ook voor kiezen om voor beddengoed te kiezen van een natuurlijk materiaal zoals katoen, dat werkt ademend. ’s Nachts kun je de ramen openzetten, maar houd wel in de gaten dat het niet te veel tocht.

5. Houd voldoende contact, ook tijdens de vakantieperiode

Zorg dat er voldoende contact is wanneer je er niet bent zodat je extra alert kunt zijn.  Let op symptomen van uitdroging zoals; traagheid, sufheid, verwardheid of afwijkingen in de spraak. 

En… vergeet niet om ook goed voor jezelf te zorgen! 🙂

REALISATIE WEBSITE ANEKIO