CAREGiver Janet

De kracht van CAREGiver Janet

Terug naar overzicht

In de zomer van 2020 kwam Janet voor het eerst in aanraking met Home Instead Thuisservice. Door haar artrose was het onmogelijk geworden om haar geliefde werk als zorgmedewerker bij haar werkgever fysiek nog langer uit te voeren. Een collega liet haar een vacature zien van Home Instead, ze zochten een collega voor de planning. “Dat was niks voor mij”, vertelt Janet. “Ik ontdekte dat ze ook CAREGivers zochten en die functie klonk of het op mijn lijf geschreven was. Zo kon ik wel bij mensen thuis blijven komen en zorg verlenen, maar op een heel eigen manier.” Na een aantal keer meelopen was Janet al snel overtuigd: ze wilde graag bij HIT Rotterdam aan de slag gaan. “CAREGivers bieden de perfecte praktische en mentale aanvulling die thuiswonende senioren nodig hebben. Juist dat maakt het werk zo mooi en dankbaar.”

Kun je omschrijven hoe een bezoek van jou als CAREGiver eruitziet?

“Het Supportteam koppelt mij aan een nieuwe klant. We hebben dan eerst een kennismakingsgesprek om te bekijken of er een klik is. Dat eerste gesprek is heel belangrijk. Als de klik er is bekijken het Supportteam en ik de zorgvraag en behoeften van de klant. Ook overleggen we welke uren er voor mij ingepland worden. Ik heb nu vier vaste klanten die ik in totaal ongeveer 20 uur per week ondersteuning bied.

De meeste klanten voelen zich al snel op hun gemak bij mij als CAREGiver. En ik voel mij bij hen vaak snel thuis. Ik merk dat de senioren uitkijken naar mijn komst. Omdat ieder mens en elke zorgvraag anders is, ziet ook elk klantbezoek er anders uit. Zo kom ik bij een mevrouw met dementie die graag samen met mij series kijkt. Zij heeft moeite met het bedienen van moderne apparatuur en kan om die reden alleen een programma bekijken als iemand haar daarbij helpt. Ik zie ook dat haar motorische vaardigheden verslechteren. Om die vaardigheden te stimuleren neem ik regelmatig een puzzel mee, die we dan samen maken. Op die manier kan ik bovendien monitoren hoe haar geheugen zich ontwikkelt. Daarna eten we samen, iets wat door de meeste klanten wordt gewaardeerd. Veel senioren koken niet graag meer voor zichzelf, eten bijna altijd alleen en eenzijdig. ‘Zien eten doet eten’ zeg ik weleens, gezond en genoeg eten blijft belangrijk.

Ik sluit mijn bezoeken altijd af met het doornemen van de planning, zodat mijn klanten weten wat ze de komende dagen kunnen verwachten. Dit geeft rust en structuur. Vaak kruis ik meteen de dagen door die zijn geweest op de maandplanning. En vertel wanneer ik weer bij hen op de stoep sta. Cognitieve prikkelingen zoals deze zijn heel belangrijk voor de mensen waar ik kom. Ze krijgen op deze manier meer besef van welke dag het is.”

Vanuit Home Instead proberen we altijd te zoeken naar de juiste match tussen klant & CAREGiver, ervaar je dat ook zo?“

Absoluut. Het is natuurlijk wel afwachten of het echt klikt. Tot zover heeft het Supportteam altijd een goede match gemaakt tussen mij en de klant. Of het een goede match is merk ik vaak meteen al wanneer ik binnenkom. Als de klant en ik beiden op ons gemak zijn, is dat alvast een goed teken. Ik ben behoorlijk extravert en heb geen moeite om mij open op te stellen richting de klant. Ik vertel iets over mijzelf, stel hen vragen, probeer de senior te leren kennen en aanknopingspunten te vinden voor een gesprek. Dat is het begin van de zo belangrijke vertrouwensband, die de basis vormt van onze dienstverlening en van toegevoegde waarde is bij de zorg.”

Kun je altijd genoeg tijd aandacht geven aan de klant tijdens een bezoek?“
Over het algemeen wel, maar bij sommige klanten zou ik het liefst nog meer tijd willen hebben. Dat ervaar ik vooral wanneer er sprake is van eenzaamheid. Deze mensen kijken enorm uit naar je komst. Zo kom ik bij meerderen klanten waarmee ik samen kook en eet. Voor hen zijn die momenten van ondersteuning heel fijn, juist omdat ze vaak hele dagen alleen zijn en zelf koken lastiger wordt.”

Wil je een herinnering delen die je koestert als CAREGiver?

“Ik heb klant met dementie die nog maar weinig lichtpuntjes ziet in haar leven. Een paar maanden geleden kwam ik bij haar binnen waarna al snel bleek dat ze acuut hulp nodig had met haar persoonlijke verzorging. Toen was het extra fijn dat ik alle tijd had om haar liefdevol te verplegen en op bed te leggen. Ondanks dat ik pas sinds kort bij deze mevrouw CAREGiver ben, zei ze: “Meisje, ik ken je nog maar net maar hou nu al van je”. Die mooie woorden doen natuurlijk heel veel met je. Ik was zo blij dat ik dit voor haar heb kunnen doen en zij mijn hulp waardeert. Deze mevrouw laat mij regelmatig weten dat ze uitkijkt naar mijn bezoek.”

Als CAREGiver ben je er, ook tijdens de coronacrisis. Hoe ervaar je deze periode en wat maakt het dagelijkse werk anders?“

De coronacrisis heeft een grote impact op ons werk. Samen met de klanten kan ik minder ondernemen. Uitjes buiten de deur zijn op dit moment niet altijd meer mogelijk. Toch blijf ik zoeken naar de dingen die nu nog wel mogelijk zijn en passen bij de senior. In verband met de coronacrisis blijf ik continu alert en neem daarom alle nodige voorzorgsmaatregelen.”“Als collega’s hebben we veel steun aan elkaar in deze tijd. We nemen klanten van elkaar over als het nodig is. Het blijft wel gek dat we elkaar als collega’s nu persoonlijk niet kunnen zien. We zoeken steeds naar dingen die nog wel mogelijk zijn en delen die ervaringen met elkaar. Lekker buiten wandelen met onze klanten kan bijvoorbeeld gewoon.”

Zou je Home Instead Thuisservice aanraden als werkgever?

“Ja, een volmondig ja! Vooral voor mensen die echt begaan zijn met het zorgen voor senioren. Het is dankbaar werk. Iedereen zou dit werk kunnen doen, als je maar beschikt over een zorgverlenende instelling en over een goed ontwikkeld empathisch vermogen. Het fijne aan de organisatie is dat je goed getraind wordt. Je krijgt alle tijd om je op het werk zelf te richten en oprechte aandacht te geven aan de klanten. Ik ervaar bovendien veel steun en betrokkenheid vanuit de CAREGivercoördinator.In deze functie word je echt onderdeel van iemands leven. Als je ervoor openstaat dan is dit fantastisch werk. Het gevoel dat je het verschil kunt maken voor mensen is het belangrijkste. Maar ook voor de families. Zij zijn ontzettend dankbaar met de passende ondersteuning voor hun naaste.”


Benieuwd naar de kracht van onze andere CAREGivers?
CAREGiver Ruud, CAREGiver Edwina en CAREGiver Anniët delen graag hun verhaal!

Wist je dat deze week helemaal in het teken staat van werken in de zorg? De Ontdekdezorg week wordt georganiseerd om mensen te interesseren in een baan in zorg en welzijn. Lees meer op de speciale website of neem meteen een kijkje bij de vacatures van Home Instead Thuisservice.